Reits, Eric, hoogleraar AMC, Cellular Imaging
Foto: Dirk Gillissen

Eric Reits doet, aan de hand van cellular imaging, onderzoek naar het visualiseren van de intracellulaire eiwitafbraak bij neurodegeneratieve eiwit-stapelingsziektes zoals Alzheimer, Parkinson en Huntington. Reits is met zijn onderzoeksgroep van Reits expert op het gebied van de ziekte van Huntington. Lang werd gedacht dat de centrale afbraakmachinerie in de cel, het ubiquitin-proteasoom systeem (UPS), geremd werd door het samenklonterende mutante huntington-eiwit. Het proteasoom blijkt echter in staat het mutante eiwit af te breken, mits het efficiënt wordt aangeleverd. Het probleem blijkt te liggen bij een inefficiënte herkenning van het mutante eiwit; het UPS krijgt daardoor geen goed signaal om het klontergevoelige eiwit op te ruimen.

Als hoogleraar aan de UvA gaat Reits zich richten op het zoeken naar aangrijpingspunten voor een therapie voor de ziekte van Huntington, met focus op het visualiseren en moduleren van eiwitafbraak in levende cellen. Hierbij maakt hij gebruik van geavanceerde microscopie, proteomics, biochemie en compound screening. Deze onderwerpen zullen ook aan bod komen in de mastertrack Cell Biology and Advanced Microscopy, waarvan hij coördinator is, en in cursussen vanuit het Van Leeuwenhoek Centre for Advanced Microscopy (LCAM), een samenwerking tussen AMC, NKI en de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de UvA.

Reits is als docent tevens betrokken bij (keuze)onderwijs in de celbiologie en microscopie aan bachelor- en masterstudenten Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen, bij cursussen voor promovendi binnen de Graduate School en bij de opleiding en begeleiding van stagiaires en onderzoekers.

Over Eric Reits

Reits is medisch bioloog en staflid bij de AMC-afdeling Medische Biologie. Hij is hoofd van de core faciliteit Cellular Imaging bij het AMC (www.cellularimaging.nl).  Reits promoveerde in 2001 cum laude als onderzoeker bij het Nederlands Kanker Instituut en heeft daarna zijn onderzoeksgroep opgebouwd, mede door een Veni- en Vidi-subsidie van NWO. Daarnaast verwierf hij onder meer subsidies van de Hersenstichting, het Prinses Beatrix Fonds en het Cure Huntington Disease Initiative (CHDI).

Reits is een van de initiatiefnemers van het Electron Microscopy Center Amsterdam, een samenwerkingsverband van alle Amsterdamse biowetenschappelijke onderzoeksinstituten. Hij is secretaris van de Nederlandse Vereniging van Microscopie, voorzitter van het Dutch Huntington Research Netwerk, en lid van de adviesraad van de Vereniging van Huntington. Daarnaast is hij een van de initiatiefnemers en bestuurslid van het Campagneteam Huntington, een stichting die fondsen werft voor onderzoek en met succes campagne voert voor meer bekendheid over de vaak verzwegen ziekte (www.doodgezwegen.nl).

Reits houdt op donderdag 1 februari 2018 om 16.00 uur zijn oratie.