Leontien Kremer
Leontine Kremer (foto: Dirk Gillissen)

Als hoogleraar op de nieuwe leerstoel Gepaste zorg in de kindergeneeskunde gaat Leontine Kremer zich richten op de integratie van alle relevante perspectieven voor de besluitvorming rondom een ziek kind. Gepaste zorg voor het zieke kind is zorg die passend is bij de huidige stand van wetenschap en praktijk, die past bij (de context van) het kind en gezin, en ook bij de maatschappelijke waarden.

Creatieve oplossingen

De missie van Kremer missie is om netwerken in de kindergeneeskunde vorm te gaan vormgeven, waarbij een dialoog belangrijk is om creatieve oplossingen te vinden. Zij zal dit doen samen met ouders, kinderen, kinderverpleegkundigen, (jonge) kinderartsen, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde en andere zorgverleners, en in samenwerking met academische ziekenhuizen en algemene ziekenhuizen. De projecten zullen gericht zijn op zorgevaluatie-onderzoek, richtlijnen en  elementen die belangrijk zijn voor kind en gezin. Het doel van deze projecten is om uiteindelijk de besluitvorming tussen zorgverleners en (ouders van) zieke kinderen te faciliteren en te verbeteren. Aandacht voor kennis, de context van kind en gezin en de voordelen en mogelijke nadelen (waaronder kosten) van kindergeneeskundig handelen is hierbij van groot belang.

In het onderwijs zal Kremer zich focussen op evaluatieonderzoek, richtlijnen en besluitvorming. Ze doceert en begeleidt geneeskundestudenten, promovendi, arts-assistenten in opleiding tot kinderarts, en andere zorgprofessionals.

Over Leontine Kremer

Kremer is kinderarts en tevens opgeleid in de epidemiologie. Zij werkt de helft van haar tijd voor de kindergeneeskunde in het Emma Kinderziekenhuis, UMC Amsterdam en de andere helft voor de kinderoncologie in het Prinses Maxima Centrum in Utrecht. ‘Wat ik leer in de kinderoncologie kan ik in de kindergeneeskunde toepassen en wat ik leer in de kindergeneeskunde in de kinderoncologie’, aldus Kremer.

Kremer is jarenlang voorzitter geweest van de richtlijncommissie van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK). In 2014 kreeg zij de landelijke prijs van de NVK voor haar inzet voor de kwaliteit van de kindergeneeskundige zorg. Ze is voorzitter van AQUA, een adviescommissie bij het Zorg Instituut Nederland gericht op methodologie van richtlijnen. Kremer is ook een van de drie initiatiefnemers van het Kenniscentrum in de palliatieve zorg voor kinderen. Ze is verantwoordelijk voor het NVK-project ‘Samenwerken in de algemene kindergeneeskunde’, dat wordt gesteund door een fonds (voorheen Stichting Edgar Doncker Fonds) dat is ondergebracht bij het Prins Bernard Cultuur Fonds.

Kremer is gepromoveerd in de kinderoncologie op hartschade na kinderkanker, waarmee zij het belang aangaf van zorgevaluatie-onderzoek. Ze initieerde en geeft leiding aan de Cochrane Kinderkanker-groep, die wereldwijd samenvattingen van kennis maakt. Kremer is ook oprichter en voorzitter van de LATER-samenwerking gericht op onderzoek en zorg van overlevers van kinderkanker. Zij leidt daarnaast een samenwerking voor wereldwijde richtlijnen voor overlevers van kinderkanker waar meer dan driehonderd mensen bij betrokken zijn. Zij heeft ongeveer tweehonderd publicaties op haar naam staan en verkreeg vele onderzoekssubsidies, onder meer van de Hartstichting en de Europese Unie.