Dr. S.A.E. Bracke is benoemd tot hoogleraar Sociology, in particular the Study of Gender and Sexuality aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Bracke, Sarah, hoogleraar FMG hoogleraar Sociology, the Study of Gender and Sexuality
Foto: Dirk Gillissen

In haar onderzoek analyseert Sarah Bracke structuren van macht en processen van subjectivering, op het snijvlak van gender, seksualiteit, religie, ras en seculariteit. Op basis van kritische theorie en kwalitatief empirisch onderzoek ontleedt Bracke mechanismen waardoor sociale categorieën, relaties en identiteiten tot stand komen. In eerder onderzoek bestudeerde ze kwesties zoals vrouwen, vroomheid en agency binnen niet-liberale christelijke en islamitische bewegingen in Europa, standpuntepistemologie, homonationalisme of de neoliberale subjectivering tot ‘weerbare’ individuen. Bracke besteedt ook aandacht aan het hedendaagse verzet tegen gender als analytische categorie.

Als hoogleraar gaat Bracke onderzoek doen naar de rol van gender en seksualiteit in Europa’s ‘moslimvraagstuk’, en de specifieke wijze waarop moslims en Islam geproblematiseerd worden in Europa. Dit onderzoek ontleedt structurele processen en analyseert invloedrijke geschiedenissen (en met name die van het Jodenvraagstuk) over hoe ‘zelf’ en ‘ander’ tot stand komen binnen een Europese context, en gaat na hoe gender en seksualiteit hierbij een vormgevende rol spelen. EnGendering Europe’s Muslim Question wordt gefinancierd door het NWO, via een Vici en Aspasia beurs.

Bracke’s onderwijs binnen de opleiding sociologie is gericht op gender en seksualiteit. In de bachelor gaf ze vorm aan het vak Intersectionalities: Class, Race, Gender, and Sexuality dat sociologiestudenten bekendmaakt met cruciale analytische categorieën om de sociale werkelijkheid te begrijpen, alsook wijze waarop deze categorieën met elkaar vervlochten zijn. In de master coördineert ze de mastertrack Gender, Sexuality, and Society en doceert het kernvak van die track.

Over Sarah Bracke

Bracke is sinds 2017 verbonden aan de UvA als universitair hoofddocent. Daarvoor werkte ze als senior onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en als onderzoeksprofessor aan de Universiteit Gent. Ze ontving haar doctorstitel in Vrouwenstudies van de Universiteit Utrecht in 2004. Tussen 2006 en 2015 had ze aanstellingen aan de KU Leuven en de Harvard Divinity School, en was ze ook gastonderzoeker aan de University of California, Santa Cruz, aan de University of California, Berkeley en aan Harvard University in de VS. Ze ontving onder meer een prestigieuze Marie Skłodowska- Curie beurs en een Fulbright beurs.

Bracke heeft een groot aantal wetenschappelijk publicaties op haar naam staan in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften waaronder Theory, Culture & SocietyEuropean Journal of Women’s Studies, Journal of Gender and Diversity StudiesJournal of Muslims in Europeen Cultural Studies. Ze is executive editor van twee wetenschappelijke tijdschriften, Religion and Gender en Ethnography. Ze is ook een van de auteurs van het boek Een leeuw in een kooi. De grenzen van het multiculturele Vlaanderen (Meulenhoff-Manteau 2009) en maakte een videodocumentaire over de wijze waarop LGBT-rechten ingezet worden in het ‘clash of civilizations’ vertoog (Pink Camouflage, 2009).