Dr. G. van Noort (1977) is benoemd tot hoogleraar Persuasion & New Media Technologies aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Noort, Guda van, hoogleraar FMG

Guda van Noort richt zich in haar onderzoek op de nieuwe en unieke kenmerken van nieuwe media. Ze bestudeert de rol van deze nieuwe media kenmerken in de overtuigingskracht van marketingcommunicatie. Technologieën en nieuwe media, zoals augmented en virtual reality, chatbots, social media en mobiele applicaties, hebben een grote invloed op ons dagelijks leven. Ze veranderen niet alleen hoe we als mensen met elkaar omgaan, maar ook hoe consumenten en organisatie met elkaar communiceren.

Als hoogleraar gaat Van Noort een invulling geven aan het onderzoek naar de kracht van nieuwe media en technologieën om cognities, attitudes, overtuigingen en gedrag van consumenten en andere mediagebruikers te veranderen. Deze technologieën maken gebruik van (big) data en kunstmatige intelligentie om consumenten (met algoritmes) te beïnvloeden. Van Noort richt zich met haar leerstoel op het gebruik en de effecten van pogingen om consumenten te overtuigen met deze nieuwe media en technologieën en op de onderliggende communicatieve, psychologische en sociale processen. De nadruk wordt niet alleen gelegd op de kansen, maar ook op de uitdagingen, ofwel schaduwkanten, van nieuwe media. Het onderwijs en onderzoek van Van Noort heeft tot doel om communicatietheorieën te testen en te ontwikkelen om zo meer inzicht te krijgen in de rol van nieuwe media en technologie in marketingcommunicatie.

Over Guda van Noort

Van Noort is sinds 2007 verbonden aan de UvA, eerst als universitair docent en sinds 2015 als universitair hoofddocent op het gebied van persuasieve communicatie. Daarnaast geeft ze sinds 2015 als directeur leiding aan Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC), wat gelieerd is aan de afdeling Communicatiewetenschap van de UvA. Deze stichting heeft tot doel de kruisbestuiving tussen wetenschap en praktijk te bevorderen, door het verspreiden van toepasbare wetenschappelijke kennis naar communicatieprofessionals en het initiëren van maatschappelijk relevant onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Van Noort is als honorary research associate verbonden aan de Tilburg Center for Cognition and Communication van Tilburg University. Van Noort promoveerde in 2008 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op onderzoek naar online consumentengedrag.

Van Noort zet zich in voor onderzoekprojecten in samenwerking met de praktijk. Ze ontving onlangs een NWO-beurs in het programma Flagships Creatieve Industrie. Van Noort heeft een groot aantal publicaties op haar naam staan in verschillende internationale peer-reviewed tijdschriften, zoals International Journal of Advertising, Journal of Interactive Marketing, Computers in Human Behavior en andere gezaghebbende tijdschriften op het gebied van advertising, marketing en gemedieerde communicatie.