Dr. E.A.J. van Hooft (1975) is benoemd tot hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Edwin van Hooft. Foto: Dirk Gillissen

Edwin van Hooft richt zich in zijn onderzoek op motivatie- en zelfregulatieprocessen in prestatiesettings. Hij bestudeert in het bijzonder onderwerpen gerelateerd aan motivatie en zelfregulatie bij werkloosheid en werkzoekgedrag, individuele verschillen in zelfregulatie, baanonzekerheid, verveling op het werk, uitstelgedrag, en de rol van doeloriëntatie in het zelfregulatieproces.

Als hoogleraar gaat Van Hooft zich richten op het duurzaam inzetbaar houden van mensen in hun werkzame leven. In de veranderende arbeidsmarkt komt baanonzekerheid, baanverlies en het wisselen van baan steeds vaker voor, met negatieve gevolgen voor de mentale gezondheid. In het kader van deze thema’s zal Van Hooft onderzoek doen naar het voorkomen en proactief omgaan met de negatieve gevolgen van baanonzekerheid en baanverlies, het versterken van effectief werkzoekgedrag en het bevorderen van de mentale gezondheid van werkenden. Tevens zal Van Hooft onderwijs verzorgen in de mastertrack Human Resource & Career Management.

Over Edwin van Hooft

Van Hooft is sinds 2009 als universitair hoofddocent verbonden aan de UvA. Sinds 2018 is hij directeur van de Graduate School van Psychologie. Eerder werkte Van Hooft als universitair docent aan de Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit. Hij was visiting professor aan de University of Minnesota en de Universiteit Gent. Van Hooft verwierf diverse subsidies, waaronder een Veni-subsidie van NWO, een ORA-subsidie van NWO/NSF en een Horizon2020 grant van de EU.

Van Hooft publiceerde vele artikelen over werkzoekgedrag en motivatie- en zelfregulatieprocessen in gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften zoals Journal of Applied Psychology, Personnel Psychology, Academy of Management Journal en Journal of Vocational Behavior. In 2018 publiceerde hij het Oxford Handbook on Job Loss and Job Search. Verder schreef hij een handreiking voor re-integratieprofessionals “Sturen op zelfsturing” in opdracht van de Raad voor Werk en Inkomen, evalueerde hij het trainingsprogramma “Succesvol naar werk” van UWV, en ontwikkelde hij de online networking training “Building Relationships and Improving Opportunities”.