Dr. T. Poell (1973) is benoemd tot hoogleraar Data, Culture & Institutions aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.
Thomas Poell. Kirsten van Santen

In zijn onderzoek richt Thomas Poell zich op de maatschappelijke gevolgen van de opkomst van digitale platformen als Facebook, YouTube, Instagram, Spotify, Airbnb en Uber. Hij publiceerde veelvuldig over sociale media en protest in Canada, Egypte, Tunesië, India en China. De laatste jaren deed hij onderzoek naar de ontwikkeling van de platformsamenleving.

Binnen de nieuwe leerstoel richt Poell zich op de digitalisering van culturele instituties. Hij doet dit in het licht van de enorme toename van data, het groeiende belang van AI en de opkomst van machtige platformbedrijven. Deze ontwikkelingen zijn van grote invloed op de organisatie en maatschappelijke rol van musea, bibliotheken en archieven en hebben fundamentele gevolgen voor de culturele industrieën, van televisie en nieuws tot games en muziek.

Over Thomas Poell

Poell is sinds 2009 verbonden aan de UvA als universitair (hoofd-)docent Mediastudies. Hij is co-directeur van het nieuwe UvA Research Priority Area Global Digital Cultures en maakt deel uit van het team Audiovisuele Data en Mediastudies van de onderzoeksinfrastructuur CLARIAH (NWO). Poell verwierf diverse onderzoekssubsidies, waaronder een NWO Open Competitie beurs voor het project The Platformization of the Global Sex Industry (2020-2025).

Poell is coauteur van The Platform Society (Oxford University Press, 2018) met José van Dijck en Martijn de Waal en van het te verschijnen Platforms and Cultural Production (Polity, 2021) met David Nieborg en Brooke Erin Duffy. Verder is hij redacteur van The Sage Handbook of Social Media (Sage, 2018), Social Media Materialities and Protest (Routledge, 2018) en Global Cultures of Contestation (Palgrave, 2017).