Op donderdag 6 september is UvA-universiteitshoogleraar Alexander Rinnooy benoemd. Minister van Sociale Zaken Henk Kamp maakte dit bekend bij Rinnooy Kans afscheid als voorzitter van de Sociaal-Economische Raad (SER).
Dr. A.H.G. Rinnooy Kan

Koningin Beatrix kent de onderscheiding van Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw toe aan mensen die zich op zeer exceptionele manier verdienstelijk hebben gemaakt voor de samenleving.

Kamp roemde Rinnooy Kans visie, en zijn kracht om bruggen te slaan en resultaten te boeken in een tijd van politieke en economische instabiliteit. Rinnooy Kan leidde de SER de afgelopen zes jaar. Voor die tijd was hij onder andere voorzitter van werkgeversorganisatie VNO (vanaf 1991) en ondernemingsorganisatie VNO-NCW (vanaf 1995). Sinds 1 september is Rinnooy Kan universiteitshoogleraar Economie en Bedrijfskunde aan de UvA, met bijzondere aandacht voor veranderingsprocessen op micro- en macroniveau.