‘Het raadswerk is inderdaad best wel zwaar’, vertelt Artem (Communication Science) als we hem en zijn drie mede-raadsleden spreken over hun eerste maanden. ‘Ik herinner me dat ik thuis met kleren aan in slaap viel na dagen waarop ik meer dan 12 uur achter elkaar op de UvA was. Toch geeft het raadswerk hem vooral veel voldoening. ‘Het is geweldig om een positieve invloed uit te kunnen oefenen op de universiteit die me zo dierbaar is.’

‘In het begin is het allemaal best wel wennen aan de drukke agenda vol vergaderingen en deadlines’, voegt Saachi toe. ‘Inmiddels heb ik al wat beter geleerd te balanceren tussen mijn werk voor de CSR, de FSR van de FEB en mijn studie Business Administration.’

Waarmee hebben jullie je beziggehouden tot dusver?
‘We hebben veel gediscussieerd over het/een duurzaamheidsbeleid’, vertelt PPLE-studente Roos. ‘Het geeft voldoening om voorstellen uit onze koker te zien veranderen in echt beleid. Toch zijn we vooral ook erg afhankelijk van de bestuurlijke agenda. Neem bijvoorbeeld het rapport van de Commissie Van Rijn over de bekostiging van het hoger onderwijs. Dat vraagt gewoon veel tijd als het uitkomt.’
‘We zijn met veel verschillende dossiers tegelijkertijd bezig’, vult Ömür (Literary & Cultural Analysis) aan. ‘Vanuit mijn rol als commissievoorzitter Onderwijs en Onderzoek houd ik me bijvoorbeeld bezig met de mentale gezondheid van studenten, taalbeleid, blended learning en de implementatie van het diversiteitsrapport van Gloria Wekker.

CSR-leden Saachi Samani, Ömür Güven Kirli, Roos Creyghton en Artem Gryshchenko

Hoe is de sfeer in de raad?
Saachi: Soms kunnen onze overleggen wat bureaucratisch zijn, maar over het algemeen ben ik supertevreden. Iedereen in de CSR wil graag echt iets veranderen.
Roos: Natuurlijk zijn we het soms inhoudelijk met elkaar oneens en discussiëren we daarbij ook stevig, maar gelukkig kunnen we een paar minuten later gewoon weer op een vriendschappelijke manier over ditjes en datjes praten.
Ömür: Het is bijzonder waardevol om samen te werken met mensen van verschillende faculteiten en met verschillende achtergronden. Je komt nog eens uit je bubbel en je leert veel over hoe je als team resultaten bereikt.

Hoe waren de eerste overleggen met het College van Bestuur (CvB)?
Roos: De inhoudelijke discussies worden op hoog niveau gevoerd. Dat is flink aanpoten. En dan moet je natuurlijk ook nog eens compromissen kunnen sluiten.
Ömür: Je moet je vooral heel goed voorbereiden. We vergaderen niet heel vaak met het CvB dus eigenlijk heb je maar twee uur de tijd om zes weken werk om te zetten in concrete resultaten.
Artem: Er is gelukkig sprake van veel wederzijds respect, dat is hartstikke fijn. Een goede basis om samen mooie dingen te bereiken.

Is je blik op de UvA veranderd?
Roos: Om eerlijk te zijn had ik voorheen niet echt een band met de UvA. Ik studeer PPLE en dat is al een hele hechte community op zich. Nu ik in de CSR zit, leer ik de UvA pas echt goed kennen en waarderen.
Saachi: Als lid van de medezeggenschap besef je hoeveel tijd en energie het kost om dingen te veranderen. Al gaat het maar om iets kleins. Gelukkig zijn de meeste UvA-afdelingen toegankelijk en flexibel en bovenal ook bereid om samen te werken met de CSR.
Ömür: Als je de universiteit beter leert kennen, begrijp je steeds beter hoeveel werk erin zit om de UvA een van de beste universiteiten ter wereld te houden.
Artem: Ik kan zelfs niet meer normaal naar docenten luisteren zonder te denken aan de achterliggende structuren die de UvA draaiende houden. Haha!

Wetende wat je nu weet, zou je opnieuw beginnen als raadslid?
Saachi: Zeker! Het is een voorrecht om UvA-studenten te vertegenwoordigen en namens hen bij te dragen aan een betere ‘student experience’.
Roos: Dat geldt ook voor mij. Hoewel het raadswerk in het begin best wel overweldigend kan zijn, ben ik ontzettend trots en dankbaar dat ik deel uit mag maken van deze diverse, slimme en capabele raad.
Artem: Het raadswerk brengt me inspiratie en daagt me uit om professioneel te presteren op een dagelijkse basis. Dus om je vraag te beantwoorden; ik zou de medezeggenschap jaar na jaar opnieuw kiezen!

Waar ligt jullie focus de rest van het collegejaar?
Saachi: Ik zou graag iets willen doen aan het tekort aan betaalbare studentenwoningen. Iedere student die op kamers wil zou die mogelijkheid moeten hebben. Verder zou ik graag een groter aanbod aan interdisciplinaire vakken willen zien zodat studenten flexibeler kunnen studeren. En duurzaamheid natuurlijk! We moeten de UvA echt duurzamer maken.
Roos: Ik vind het belangrijk dat we het diversiteitsbeleid aan de UvA uitbreiden. En dan met name de sociaaleconomische diversiteit. Nu is het zo dat toegang tot studies met een numerus fixus wordt gebaseerd op je cijfers. Hogere cijfers halen is natuurlijk makkelijker voor studenten die naast hun studie geen bijbaan nodig hebben of voor studenten die zich dure bijlessen kunnen veroorloven.
Ömür: Ook voor mij is diversiteitsbeleid belangrijk. We moeten de universiteit toegankelijker maken voor minderheden, zorgen voor gelijke vertegenwoordiging en microagressies uitbannen. Verder denk ik dat het belangrijk is om aandacht te besteden aan de mentale gezondheid van studenten. En ik wil ook graag nog iets doen met blended learning!
Artem: Ik heb eigenlijk maar één echte prioriteit en dat is werken aan meer studentbetrokkenheid. De trend is dat studenten steeds minder betrokken zijn bij belangrijke zaken die raken aan hun dagelijkse leven. Ik wil er graag voor zorgen dat studenten zich weer betrokken voelen bij het reilen en zeilen op hun universiteit en bij het studentenleven.