Voor het derde jaar op rij is de Universiteit van Amsterdam (UvA) op het terrein van Communication & Media Studies de beste van de wereld volgens de QS World University Rankings by subject 2020. Net als in 2018 en 2019 bezet het vakgebied aan de UvA de nummer 1-positie. In de ranking staan verschillende vakgebieden aan de UvA hoog genoteerd: in 28 van de 47 disciplines die QS onderscheidt, staat de UvA in de wereldwijde top 100. De ranking is gepubliceerd op woensdag 4 maart.

Ook ACTA, de gezamenlijke tandheelkundefaculteit van UvA en VU, handhaaft in de QS Rankings zijn hoge positie van vorig jaar: Dentistry aan ACTA staat wederom op plaats 2 van de wereld. Naast de hoge noteringen van Communication & Media Studies en Dentistry zijn er zeven disciplines aan de UvA met een top 20-positie: Sociology, Psychology, Linguistics, Development Studies, Geography, Anthropology en Library & Information Management. Sociology staat op een 10de plaats, Psychology staat op 15, Linguistics op 16, Development Studies op 17 en Geography op 18. Anthropology en Library & Information Management staan elk op een 19de plek in de ranking in het vakgebied.

Top 50

Een notering in de top 50 op hun terrein is er voor 10 verschillende vakgebieden aan de UvA: Politics & International Studies 26ste, Social Policy & Administration 28ste, Medicine 30ste, Law 34ste, History 36ste, Philosophy 40ste, English Language & Literature 43ste, Computer Science & Information Systems 45ste, Modern Languages 49ste, en Physics & Astronomy 50ste.

Top 100

Vanaf plaats 51 rangschikt QS niet meer per individuele universiteit, maar per groep. In de groep van 51 tot 100 staan van de UvA de vakgebieden (9 in totaal): Theology, Divinity & Religious Studies; Biological Sciences; Mathematics; Accounting & Finance; Business & Management Studies; Economics & Econometrics; Education; en Statistics & Operational Research.

Over de ranking

QS rangschikt vakgebieden aan de hand van vier criteria: reputatie onder werkgevers, reputatie onder vakgenoten, citaties en H-index. Bij dat laatste criterium wordt impact (het aantal citaties) gekoppeld aan omvang (het aantal publicaties).

Op 19 juni 2019 publiceerde QS zijn universiteitsbrede World University Rankings. Hierin staat de UvA op plaats 64 wereldwijd.