De steun voor eurosceptische en radicaal-rechtse politieke partijen blijft in heel Europa groeien, blijkt uit de op dinsdag 3 maart gelanceerde nieuwe versie van de PopuList. De PopuList biedt wetenschappers en journalisten een overzicht van populistische, radicaal-rechtse, radicaal-linkse en eurosceptische partijen in Europa sinds 1989. Grote nieuwsorganisaties, zoals The Guardian, Sky News en Der Spiegel, en denktanks en beleidsorganisaties maakten veelvuldig gebruik van de eerste versie van de lijst. De PopuList komt voort uit een internationale samenwerking geleid door onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Versie 2.0 van de PopuList  is op een aantal belangrijke punten uitgebreid ten opzichte van de vorige versie. De lijst gaat nu verder terug in de tijd - 1989 in plaats van 1998 - en de criteria voor opname op de lijst zijn verruimd: alle partijen die in de afgelopen dertig jaar in het nationale parlement van hun land vertegenwoordigd zijn geweest (ongeacht het aantal zetels of het percentage stemmen), zijn gecategoriseerd. Bovendien is het aantal deskundigen dat de lijst heeft beoordeeld (peer review), verhoogd van dertig tot tachtig.

Verdrievoudiging

'Hoewel in veel Europese landen de steun voor de EU groter is geworden, zijn eurosceptische partijen steeds succesvoller geworden’, vertelt UvA-politicoloog en PopuList-coauteur dr. Matthijs Rooduijn. ‘Meer dan één op de drie Europeanen stemt nu op een eurosceptische partij. Daarnaast is de steun voor populistische en radicaal-rechtse partijen in de afgelopen dertig jaar verdrievoudigd. Begin jaren negentig stemde ongeveer 10% van de Europeanen op populisten en 5% op radicaal-rechtse partijen. Vandaag de dag stemt ongeveer 30% op populisten en 15% op radicaal-rechtse partijen. Onze lijst geeft journalisten en onderzoekers gemakkelijk toegang tot de gegevens achter deze statistieken.’

De nieuwe versie van de PopuList biedt gebruikers een toegankelijke tool die helpt bij het categoriseren van politieke partijen. Naast een beknopte versie van de dataset bevat versie 2.0 een meer omvattende en gedetailleerde beschrijving van de data, en ook informatie over hoe de lijst kan worden gekoppeld aan andere datasets. In verschillende grafieken worden de belangrijkste bevindingen in één oogopslag samengevat.

Het PopuList-project wordt ondersteund door het Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR), het Amsterdams Centrum voor Europese Studies (ACES), het Britse dagblad The Guardian en de Standing Group on Extremism and Democracy van de European Consortium for Political Research (ECPR).

Dr. M. (Matthijs) Rooduijn

Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen