In de afgelopen maanden vertrokken veel internationale studenten door de coronacrisis voortijdig terug naar huis. Om leegstand te voorkomen én om Nederlandse studenten te helpen bij het vinden van een kamer, stelde de UvA en studentenhuisvesters De Key en DUWO, 650 kamers beschikbaar. We spraken met Nathalie (23, master politicologie) die een kamer wist te bemachtigen.
Nathalie in haar gemeubileerde kamer in Amsterdam Zuidoost

Waar kom je vandaan?
Oorspronkelijk kom ik uit Uitgeest, een klein dorpje in de buurt van Zaanstad.

Was het lastig om een kamer te vinden in Amsterdam?
‘Het gebeurde eigenlijk per toeval. Doordat veel woningen die officieel bedoeld zijn voor internationale studenten in deze periode leeg kwamen te staan, had ik binnen een paar weken een woning. Dat lukt normaal gesproken nooit! Tijdens mijn bachelor studeerde ik in een andere stad en voordat ik hier kwam wonen, reisde ik altijd heen en weer. Het reizen vond ik nooit erg en het was ook niet erg ver, maar in Amsterdam wonen is uiteindelijk wel praktischer. Toen las ik in de UvA-nieuwsbrief dat dat nu door de omstandigheden wel mogelijk was. Voor mij de perfecte kans om toch aan een studentenwoning te komen. Dit is dus mijn eerste kamer in Amsterdam.

Waar woon je nu?
Ik woon sinds begin juni in een gemeubileerde studio in de Bijlmer. Ik ben heel blij met de beslissing om hier te gaan wonen. Zowel de studio als de omgeving bevallen me goed. Ik heb hier alles wat ik nodig heb en alles is goed te bereiken.

Deze kamers zijn normaal voor eerstejaars internationale studenten die de taal, stad en Amsterdamse woningmarkt hier niet kennen. Maar nu dus voor Nederlandse studenten. Wat vind je daarvan?
Uiteraard vind ik dit een goed initiatief. Het zou zonde zijn om zo’n grote hoeveelheid woningen leeg te laten staan, terwijl zowel de woningbouwvereniging als Nederlandse studenten hier profijt van kunnen hebben.

Hoe ervaar je het samenleven met internationale studenten?
Eigenlijk kom ik hier amper mensen tegen, omdat er volgens mij nog steeds aardig wat leeg staat in dit gebouw. Dus hier heb ik geen ervaring met het samenleven met internationale studenten, maar ik ben zelf tijdens mijn bachelor ook op uitwisseling naar het buitenland geweest. Daar ben ik wel met veel verschillende nationaliteiten in aanraking gekomen. Dan merk je zeker wel cultuurverschillen, maar ik heb daar alleen maar positieve herinneringen aan. Ik zou het dus alleen maar leuk vinden als de internationale omgeving hier ook wat meer naar voren zou komen.