Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
In heel Europa worden op dinsdag 15 september de ‘units’ van ELLIS (European Laboratory for Learning and Intelligent Systems) - waaronder de Nederlandse op Amsterdam Science Park - virtueel gelanceerd. Het netwerk van in totaal 30 units moet een sterke community op het terrein van Machine Learning en Artificial Intelligence creëren in Europa, en zo Europa aantrekkelijk(er) te maken voor talentvolle onderzoekers en Europa concurrerend laten zijn op het terrein van AI.

‘Binnen ELLIS Amsterdam doen we onderzoek op uiteenlopende terreinen van AI: information retrieval, multi media, computer vision, natuurlijke taalverweking en machine learning’, vertelt hoogleraar Machine Learning Max Welling, een van de oprichters en tevens bestuurslid van ELLIS. ‘Een zeer belangrijk onderdeel van ELLIS Amsterdam is het Geometric Deep Learning Research Program. Hierin willen we met geometrische wiskunde inzicht krijgen in de grondslagen van machine learning om zo de scope ervan te verbreden en tot nieuwe toepassingen te komen. Daarmee zet ons programma Europa in het epicentrum van geometric deep learning.’

Binnen ELLIS Amsterdam werken twintig wetenschappers van drie verschillende UvA-instituten: het Informatics Institute, het Korteweg-de Vries Institute for Mathematics en het Institute for Logic, Language and Computation. Zij werken nauw samen met collega’s van de andere 29 Europese units, onder meer door tijdelijke uitwisseling van onderzoekers. Samenwerking vindt ook plaats met partijen buiten de wetenschappelijke wereld, bijvoorbeeld in de labs van het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) op het Science Park met onder andere Qualcomm, Ahold Delhaize, TomTom, Bosch en Elsevier.

Op het programma van de virtuele lancering staat onder andere een compilatievideo, waarin de dertig Europese units zich presenteren en vertellen over de speerpunten in hun onderzoek.