Eerste bevindingen monitor studievoortgang online onderwijs
22 september 2020
Uit een eerste analyse van gegevens uit UvAdata (het managementinformatiesysteem van de UvA) en UvA Q vakevaluaties komen de volgende overall bevindingen met betrekking tot het tweede semester van het afgelopen studiejaar naar voren:
In de loop van blok 1 van het tweede semester zijn extra vragen opgenomen die specifiek betrekking hebben op de evaluatie van het online onderwijs en de daarbij passende toetsvormen zoals timed take home of open- boektentamens.
Studenten beoordeelden de mogelijkheid tot interactie met medestudenten het minst positief: 29% van de studenten gaf aan het (zeer) oneens te zijn met de stelling dat de online werkgroepen/ werkcolleges interactie met medestudenten goed mogelijk maakt. Naarmate de groepsgrootte van het vak toenam waren de respondenten positiever over de mogelijkheden het vak als (volledig) online vak te volgen. Ook vonden ze dan vaker dat de online hulpmiddelen bijdroegen aan het online onderwijs. Naarmate de groepsgrootte van het vak toenam waren de respondenten negatiever over de mate waarin de online (werk)colleges/werkgroepen hielpen de stof te begrijpen. Ook waren studenten dan minder positief over de mogelijkheden tot interactie met medestudenten en de informatievoorziening over en representativiteit van de toetsing.
De meest gebruikte online tools ten behoeve van het online onderwijs waren Zoom (42%), vooraf opgenomen presentaties van de docent (20%), andere online content (bijvoorbeeld eerder opgenomen webcolleges en YouTube-filmpjes; 16%) en Forum functie in Canvas (12%). De respondenten vonden Zoom (51%) het beste werken, gevolgd door vooraf opgenomen presentaties van de docent (18%).
De UvA benadrukt dat dit gaat om eerste, voorlopige bevindingen. De responspercentages bij de vakevaluaties zijn relatief laag en de respondenten vormen geen aselecte doorsnede van de studentenpopulatie. Later dit jaar volgen meer uitgebreide analyses.