Onderzoekers Sijia Chen en Bram Hulst, beiden werkzaam aan de Faculteit der Geneeskunde (UvA-Amsterdam UMC), ontvangen een Rubicon-subsidie van NWO. Hiermee krijgen ze de kans om onderzoekservaring op te doen in het buitenland.

In totaal kent NWO in deze ronde Rubicon-financiering toe aan zestien onlangs gepromoveerde onderzoekers.

De UvA-toekenningen

Sijia Chen: To differentiate or die – cellular decisions in aging

DNA-sensing is een mechanisme dat stress in de cel detecteert. In haar project bestudeert Chen hoe een DNA-sensor belangrijke biologische beslissingen maakt in de voorlopercellen in het bot, en hoe dit mechanisme bijdraagt tot functieverlies van voorlopercellen tijdens veroudering.

Chen vertrekt voor een periode van twee jaar naar de divisie Rheumatology, Inflammation, and Immunity van Brigham and Women’s Hospital and Harvard Medical School in de Verenigde Staten.

Bram Hulst: Nierbescherming op de IC

Nierbeschadiging is een veelvoorkomende complicatie bij patiënten op de Intensive Care, die tevens hun toekomstige gezondheid benadeelt. Hulst onderzoekt of een specifiek hormoon uit het maagdarmstelsel de nieren van schapen en mensen met een bloedvergiftiging kan beschermen.

Hulst zal voor een periode van een jaar werkzaam zijn bij de Intensive Care Unit van het Royal Melbourne Hospital in Australië.