Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Welke factoren dragen bij aan de mentale gezondheid van studenten? Dit is een van de twee vraagstukken waarover de studenten van adviesbureau StudentWeetRaad van de UvA zich de komende maanden gaan buigen. Doel van StudentWeetRaad is studenten Pedagogische en Onderwijswetenschappen te verbinden aan de praktijk. Studenten leren van de praktijk en van elkaar, en omgekeerd leren de opdrachtgevende partnerinstellingen van wetenschappelijke kennis.

StudentWeetRaad
Deze foto is pre-corona gemaakt

StudentWeetRaad begon drie jaar geleden op initiatief van Erna van Hest, directeur van het College of Child Development and Education van de UvA. Drie studenten zetten het adviesbureau op en sindsdien wordt het voor en door studenten gerund. De studenten werken in groepjes aan onderwijskundige en pedagogische vraagstukken, die worden ingediend door instellingen uit de praktijk.

Ander perspectief

De studenten trappen het nieuwe jaar af met twee adviesopdrachten. Voor Elance Academy, een coachingsacademie voor meisjes en jonge vrouwen, gaan zij kijken naar de mentale gezondheid van studenten in de leeftijd van 17-25 jaar. Suzanne Woudenberg, die de master Orthopedagogiek doet, is een van de studenten die aan de slag gaat met dit vraagstuk. ‘Welke factoren hebben allemaal invloed op je mentale gesteldheid en hoe kun je dat verbeteren? Daar ben ik altijd al erg nieuwsgierig naar en voor mezelf ook bewust mee bezig. Om er nu ook vanuit een ander, een wetenschappelijk perspectief naar te gaan kijken vind ik erg bijzonder. Helemaal omdat ik als student behoor tot de groep waar we ons in de adviesopdracht gaan richten.'

Copyright: UvA
Welke factoren hebben allemaal invloed op je mentale gesteldheid en hoe kun je dat verbeteren? Daar ben ik nieuwsgierig naar. Student Suzanne Woudenberg

De tweede adviesopdracht doen de studenten voor Education Warehouse, een leerwerkbedrijf dat ervoor zorgt dat educatie-professionals van en met elkaar kunnen leren. Education Warehouse wil weten welke vragen leven op scholen en binnen teams als het gaat om het vormgeven van onderwijs in deze tijd met corona. Het gaat daarbij onder andere om de vraag aan welk soort goede voorbeelden schoolteams behoefte hebben.

'De vraagstukken waar de studenten zich op richten, zijn divers. Zo keken zij in voorgaande jaren bijvoorbeeld naar de manier waarop leerlingen van groep 3 tot en met 8 die de Nederlandse taal nog niet beheersen, nieuwe rekenvaardigheden kunnen aanleren, en naar de risico- en beschermende factoren van social media voor meisjes tussen 12 en 18 jaar.

Verbinden, leren en adviseren

Student-assistent Rosa Helmantel, die samen met Ilvy van der Steen de coördinatie van StudentWeetRaad doet, vertelt hoe de studenten te werk gaan: ‘Nadat we met elkaar voor een opdracht hebben gekozen, doen we een startgesprek met de opdrachtgever om de vraag helder te krijgen. Daarna gaan de studenten aan de slag met literatuuronderzoek en het theoretisch kader, en hebben ze ook tussendoor overleg met de opdrachtgever. Vervolgens komen ze tot een advies, dat eerst op academische kwaliteit beoordeeld wordt door een aan StudentWeetRaad verbonden hoogleraar of universitair hoofddocent. Het aanbieden van het uiteindelijke adviesrapport gebeurt meestal in de vorm van een presentatiesessie bij de opdrachtgever. Dat is altijd een mooie afsluiter.’ De afspraak met de opdrachtgever is dat deze altijd zorgt voor een wederdienst. Dat kan een afsluitende inspiratiesessie zijn met docenten en onderwijsspecialisten, maar bijvoorbeeld ook een training of een aantal netwerkgesprekken. Sowieso krijgen de studenten met de opdracht de kans hun netwerk te verbreden en een goed beeld van het werkveld te krijgen.

‘Wat StudentWeetRaad heel bijzonder maakt is dat het extracurriculair is’, aldus begeleidend docent Anouk van Doorn. ‘Dat wil zeggen dat het geen onderdeel van de opleiding is en alle studenten uit eigen beweging meedoen, naast hun studie, bijbanen enz. De studenten zijn dus enorm gemotiveerd en hebben echt een passie voor hun vakgebied. We doen twee adviesblokken per studiejaar en per blok doen er gemiddeld zo’n tien studenten mee.’

Helmantel, die eerder als student mee deed: ‘Ik heb deelname als ontzettend waardevol ervaren. Het heeft me veel inzichten gegeven, bijvoorbeeld over het overbrengen van wetenschappelijke kennis naar de praktijk. Want hoe schrijf je bijvoorbeeld een advies in een taal die voor de specifieke doelgroep begrijpelijk is. Ook het perspectief dat je tijdens de opdrachten krijgt vanuit de praktijk heeft grote meerwaarde.’ Van der Steen vult aan: ‘Je kunt als student iets doen met je kennis en je krijgt er veel waardering voor terug. Daarnaast biedt StudentWeetRaad een gezellige en veilige omgeving om jezelf te ontwikkelen, te midden van medestudenten met dezelfde interesse. Er doen bachelor-, premaster- en masterstudenten mee van verschillende opleidingen en uit verschillende jaarlagen. Dat werkt ontzettend goed. Gedurende het jaar ontstaat er altijd een groot groepsgevoel en er komen ook veel vriendschappen uit voort.’

V.l.n.r. Anouk van Doorn, Ilvy van der Steen en Rosa Helmantel
V.l.n.r. Anouk van Doorn, Ilvy van der Steen en Rosa Helmantel

Professionalisering en uitbreiding

De corona-uitbraak deed de studenten vorig jaar besluiten om het laatste adviesblok niet te doen en in plaats daarvan te werken aan de professionalisering van StudentWeetRaad en tegelijk de tijd te nemen om de herstart vanaf september goed voor te bereiden. Helmantel: ‘We weten nu veel beter wat wel en wat niet mogelijk is. Zo komen we wel fysiek bijeen, maar met minder studenten tegelijk dan voorheen. En dat combineren we met online overlegvormen. Waarschijnlijk krijgen we in december een grotere ruimte tot onze beschikking en daarmee meer mogelijkheden om elkaar live te treffen.’

In de afgelopen jaren deden vooral studenten van Pedagogische en Onderwijskundige wetenschappen en de Universitaire Pabo mee. Het doel voor de toekomst is om van StudentWeetRaad een faculteitsbreed studentenadviesbureau te maken waarin bijvoorbeeld ook studenten Communicatiewetenschap, Psychologie of Politicologie met elkaar werken aan maatschappelijke vraagstukken.

StudentWeetRaad ging dit jaar van start met een picknick in het Oosterpark
StudentWeetRaad ging dit jaar van start met een picknick in het Oosterpark