De Universiteit van Amsterdam distantieert zich van de uitlatingen van emeritus universiteitshoogleraar Karel van Wolferen, onder andere over het coronavirus in een door hem gepubliceerd huis-aan-huisblad.

Van Wolferen is sinds 2006 met emeritaat. Zijn opvattingen ventileert hij geheel op persoonlijke titel. De publicaties van Van Wolferen geven op geen enkele wijze de mening van de UvA weer, integendeel. Het doet afbreuk aan betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek en verspreiden van feitelijke informatie, bijvoorbeeld als het gaat om corona. De UvA betreurt het dat een van haar emeriti bijdraagt aan desinformatie over grote problemen als het coronavirus en klimaatverandering.