Universiteitshoogleraar Robbert Dijkgraaf heeft in samenwerking met striptekenaar Dirk Ridder een stripverhaal gemaakt over de kleinste bouwstenen van de werkelijkheid. Op woensdag 18 november vanaf 16.30 uur presenteert New Scientist Het allerkleinste in de Balie in Amsterdam.

Geïnspireerd op DWDD-college Robbert Dijkgraaf

Robbert Dijkgraaf gaf voor DWDD University college over minuscule deeltjes zoals cellen, moleculen, atomen en zelfs nog kleiner. In deze strip, gebaseerd op dat college, wandel je met een gekrompen Dijkgraaf door de wereld van deze kleine deeltjes: een fantasierijke tocht langs een aantal van de bizarste fenomenen uit de wetenschap.

Debutanten Award

Dirk Ridder is striptekenaar en docent in opleiding. Met een eerdere versie van deze strip studeerde hij af aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten. Het allerkleinste leverde hem de Debutanten Award 2019 op van de Stichting Debutantenfonds Beeldverhaal. Het SDB zet zich in voor beginnende striptekenaars en ondersteunt talent op hun weg naar professionaliteit binnen de stripwereld.

Boekpresentatie

Op woensdag 18 november vanaf 16.30 uur presenteert New Scientist Het allerkleinste in de Balie in Amsterdam. Auteur Dirk Ridder vertelt over de totstandkoming van het boek, Robbert Dijkgraaf geeft acte de presence vanuit Princeton via een liveverbinding en striptekenaar Jean-Marc van Tol, bekend van Fokke en Sukke, deelt zijn ervaringen uit het stripvak. Het eerste exemplaar wordt door dochter Charlotte Dijkgraaf uitgereikt aan nobellaureaat Ben Feringa.

Het allerkleinste is nu verkrijgbaar in de boekhandel. De boekpresentatie is via livestream te volgen op de de site van New Scientist.