Honderd studenten van de opleiding Sociale geografie en planologie van de Universiteit van Amsterdam (UvA) doen van 4 tot en met 8 januari onderzoek in de Kop van Noord-Holland. Zij bestuderen de betekenis van het veranderende landschap en grondgebruik in de regio. Het gaat om een leerproject dat de opleiding jaarlijks organiseert om studenten bekend te maken met het uitvoeren van onderzoek.
Windmolen (beeld: Pexels)

Tijdens het onderzoek staan vragen centraal als: hoe zien inwoners de toekomst van hun regio, welk grondgebruik krijgt prioriteit en hoe ervaren zij de recente ingrepen in het landschap? Daarbij kijken de studenten ook naar de veranderingen die nodig zijn om de energietransitie mogelijk te maken en proberen zij erachter te komen wat dit betekent voor het draagvlak van die transitie.

Het leerproject hoopt uiteindelijk een breed perspectief te bieden op acceptatie van en verzet tegen veranderingen in het landschap van de Kop van Noord-Holland. Inzicht in de betekenis van het landschap kan voor gemeenten cruciaal zijn bij het ontwikkelen van breed gedragen en duurzaam beleid.

De studenten doen een week lang onderzoek in de regio. Zij nemen — met inachtneming van de RIVM-richtlijnen — vragenlijsten af en interviewen onder anderen inwoners van de Kop en experts. De opleiding hoopt van harte op de medewerking van de inwoners en ondernemers in de regio.

Meer informatie: Inge van der Welle, e-mail: i.c.vanderwelle@uva.nl, en Ori Rubin, e-mail: o.rubin@uva.nl.