Op vrijdag 8 januari viert de UvA haar 389ste Dies Natalis. Tijdens de online viering deelt rector magnificus Karen Maex haar zorgen over wetenschappelijke onafhankelijkheid in het huidige digitale tijdperk en pleit zij voor een Europese ‘Digital University Act’. Op het programma staat verder onder meer de uitreiking van de eredoctoraten.

De Diesviering start met een bijdrage van rector magnificus Karen Maex, getiteld ‘Bescherm de onafhankelijke en publieke kennis’. Hierin bepleit zij onafhankelijkheid en een gelijk speelveld in het kennissysteem, voor universiteiten, andere kennisinstellingen en (platform)bedrijven. Maex neemt ons mee van het eerste begin van onafhankelijke kennis, via de opkomst van private spelers, naar de huidige tijd waarin de macht van de technologie steeds verder toeneemt en daarmee ook haar rol in het onafhankelijke kennissysteem. Zij benadrukt hierbij telkens de onmisbare rol van de universiteitsbibliotheken en laat zich kritisch uit over de betekenis van de Digital Services Act voor de universiteiten. Maex geeft tijdens de online Diesviering een beknopte versie van haar betoog; haar volledige betoog zal na afloop van de Dies te lezen op de UvA-website.

Aansluitend interviewt wetenschapsjournalist en UvA-alumnus Anna Gimbrère rector Karen Maex, Thomas Poell (hoogleraar Data, Cultuur & Instituties), en Sarah Eskens (promovendus aan het Instituut voor Informatierecht) over digitalisering en de Digital Services Act/ Digital University act en het effect op studenten en docenten.

Damiaan Denys
Damiaan Denys. Foto: Paul Tolenaar

Smachten naar autonomie

De Diesredenaar is dit jaar Damiaan Denys, hoogleraar Psychiatrie. Hij geeft geen traditionele Diesrede, maar laat in een mini-documentaire zien hoe de mens smacht naar meer autonomie, maar dat die honger berust op een misverstand.

Eredoctoraten

Vast onderdeel van de Dies Natalis is de uitreiking van het eredoctoraat van de UvA. De eredoctoraten worden dit jaar (online) uitgereikt aan biochemicus en microbioloog Jan Potempa en sociaal psycholoog en publicist Shoshana Zuboff. Erepromotoren zijn respectievelijk Bruno Loos (hoogleraar Parodontologie), en Edo Roos Lindgreen (hoogleraar Data Science in Auditing) en Beate Roessler ( hoogleraar Ethiek en haar geschiedenis).

Studentenwelzijn

Door de coronacrisis is het voor studenten moeilijk om contact met elkaar te onderhouden en zich volledig onderdeel te voelen van de academische gemeenschap. Daarom stelt het College van Bestuur in 2021 extra middelen beschikbaar aan studieverenigingen om activiteiten te ontwikkelen – voor zowel leden als niet-leden – die kunnen bijdragen aan het welzijn van studenten. In het kader hiervan wordt de Dies Natalis afgesloten door studenten met inspirerende voorbeelden van de manier waarop zij de uitdagingen die deze tijd aan hen stelt, aanpakken.

De online uitzending van de Dies Natalis is op vrijdag 8 januari vanaf 15.00 uur te volgen via uva.nl/dies.