Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Op 18, 20 en 22 mei is het zo ver: Nederland is gastheer van het Eurovisie Songfestival. Misschien herinner je je de winnaars van voorgaande jaren nog, maar herken je ook de andere Eurovisie-inzendingen? Help de muziekwetenschappers van het Amsterdam Music Lab om het lange- en kortetermijngeheugen van muziekcognitie te onderzoeken.

Is er één recept voor een muziekhit? En wat maakt dat het ene nummer wel blijft hangen en het andere niet? De Music Cognition Group van de UvA onderzoekt muziekcognitie aan de hand van songfestivalnummers van de afgelopen vijf jaar.

Ingrediënten

Volgens muziekwetenschapper Ashley Burgoyne zijn er vier ingrediënten voor een goed muzikaal recept. 1. Herhaling (patronen binnen refrein/melodie); 2. Goede herkenning melodie, ook zonder begeleiding van instrumenten (a capella); 3. Conventionaliteit (lijkt op andere liedjes: super kleine melodische patronen, ritmepatroon komt vaker terug maar vooral ‘niet te geks’); 4. Conventionaliteit tussen de noten (niet te extreme of te kleine verschillen tussen de hoogste en laagste noot).

Ashley Burgoyne
Muziekwetenschapper Ashley Burgoyne

‘Een goed gemiddelde zijn de nummers van Simon & Garfunkel’, volgens Burgoyne. ‘En de vuistregel voor een hit: 20% komt door de muziek zelf en 80% door andere factoren die minder meetbaar zijn. Denk aan budget of inzet van het management van de artiest’.

Uitdagender

Het songfestivalexperiment is een vervolg op een experiment van een paar jaar geleden, waarin dezelfde onderzoekers uitzochten hoe snel mensen populaire popliedjes herkennen. ‘Het nieuwe experiment hebben we wat uitdagender gemaakt,’ zegt Burgoyne, ‘met muziek die minder bekend is, om zo te testen of ons eerdere model dan nog steeds klopt. We hebben gekozen voor liedjes van het Eurovisie Songfestival, want dat zijn over het algemeen nummers die mensen weleens gehoord hebben, maar niet heel vaak.’

Leeftijd is meestal belangrijk bij herkenning van muziek, we hebben de sterkste herkenning bij muziek uit onze puberteit. Maar in dit geval lijkt leeftijd minder belangrijk volgens Burgoyne, omdat het over de afgelopen vijf jaar gaat. In het experiment wordt ook je muzikale achtergrond getoetst aan de hand van de Goldsmiths Music Sophistication Index. Burgoyne: ‘Want afhankelijk van je muzikale ervaring let je meer op bepaalde kenmerken’.