Sinds 1 mei presenteert Jort Kelder wekelijks zijn radioprogramma dr Kelder en Co vanuit het geheel vernieuwde bedrijfsrestaurant De Brug op de Roeterseilandcampus van de UvA. ‘Het is een prachtige locatie en we zijn erg blij dat we onderdak hebben kunnen vinden bij de UvA, de universitaire setting past heel goed bij de uitgangspunten van ons programma’, zegt de presentator. ‘En hopelijk komen er veel onderzoekers en studenten kijken op zaterdag, het is ook een beetje lunch vertier.’
Afbeelding Jort Kelder in dr. Kelder & Co

Radio 1 zendt sinds 2018 elke zaterdag de wetenschappelijke talkshow dr Kelder en Co uit, live tussen 13.00 en 14.00 uur. Het programma werd voorheen uitgezonden vanuit VondelCS in het Vondelpark. Omdat die locatie een andere bestemming krijgt, moest er nieuw onderdak gevonden worden, wat gelukt is bij de UvA. De redactie van het programma opereert inhoudelijk geheel onafhankelijk van de universiteit. Wel zullen regelmatig UvA-wetenschappers aanschuiven. In de eerste uitzending vanaf De Brug was promovenda Esmé Bosma te gast. Zij werd geinterviewd over witwasbestrijding bij banken.

Hypes en hysterie

Het programma probeert met wetenschappelijke interviews een feitelijk en nuchter kader te bieden bij actuele ontwikkelingen. ‘Wij willen de feiten presenteren, en juist niet een podium zijn voor de opinies die de ether zo veelvuldig over ons uitstort’, zegt Jort Kelder. De doelstelling van het programma laat zich het beste vangen door de ondertitel: Radiotherapie tegen hypes en hysterie.

Wekelijks nodigt de redactie twee wetenschappers uit die ieder een eigen gesprek voeren, maar het gehele uur aan tafel zitten en zich vrijelijk met andere onderwerpen mogen bemoeien.

De jonge doctor

Een ander vast element in het programma is de rubriek De jonge dr. Hierin licht een recent gepromoveerde onderzoeker het promotieonderzoek toe. De vormgeving van de rubriek is gestoeld op de tradities van de promotie. De promovendus houdt eerst een korte pitch – het lekenpraatje - en krijgt vervolgens een aantal pittige vragen. Deze worden niet gesteld door serieuze opponenten maar komen van de presentator en soms ook van de andere tafelgasten.

‘Het is eigenlijk ondoenlijk om een onderzoek waar iemand vier jaar lang fulltime mee bezig is geweest in vijf minuten te persen’, zegt Kelder. ‘De ene keer pakt het ook beter uit dan de andere. Soms is het voor een promovendus heel lastig om het wetenschappelijke jargon los te laten, iets wat op de radio wel noodzakelijk is.’ Jort Kelder sluit deze rubriek geheel volgens de traditie af met: “hora est.”

Vreemde eend

Met zeker drie wetenschappers die live aanwezig zijn is Kelder zelf een vreemde eend in de bijt. ‘Anders dan de titel doet vermoeden ben ik zelf niet gepromoveerd. We hebben deze titel illegaal in de programmanaam verwerkt omdat we daarmee het wetenschappelijke karakter in de titel konden verwerken. Ik ben zelf slechts een jurist van laag allooi’, zegt Kelder.