Prof. dr. ir. Karen Maex, rector magnificus van de Universiteit van Amsterdam, wordt de nieuwe voorzitter van de League of European Research Universities (LERU), het netwerk van 23 onderzoeksintensieve Europese universiteiten. De benoeming werd bekrachtigd tijdens de (online) LERU-voorjaarsvergadering van 21 en 22 mei. Maex is de opvolger van prof. dr. Jean Chambaz, scheidend bestuursvoorzitter van de Universiteit van Sorbonne
Karen Maex (foto: Sander Nieuwenhuys)

‘Ik ben zeer verheugd dat ik de rol van voorzitter van LERU op me mag nemen in deze moeilijke tijd voor de Europese universiteiten’, aldus Maex. ‘Nu we de pandemie te boven lijken te komen en onze campussen verder kunnen heropenen, zullen we ons als samenwerkende universiteiten ten volle inzetten om Europa te helpen op de weg naar herstel.’

Vooruitblikkend op de toekomst benadrukt Maex de bijdrage van de LERU-universiteiten bij het aanpakken van grote, wereldwijde uitdagingen zoals klimaatverandering, duurzaamheid en armoede. ‘Het vinden van oplossingen voor wicked problems in de samenleving kan uitsluitend op basis van onafhankelijk kwalitatief hoogstaand onderzoek, onderwijs en innovatie’, zegt ze. ‘In een veranderend landschap zal LERU zorgen voor een sterke positie die de universiteiten helpt om onze gezamenlijke missie waar te maken.’

Tot de prioriteiten van LERU voor de komende jaren behoren de Europese kennisruimte, de datarevolutie, de groene en digitale transformatie van universiteiten, en de wereldwijde interdisciplinaire samenwerking rond grote maatschappelijke uitdagingen, waaronder de daarmee samenhangende veiligheidsvraagstukken.

De Raad van Bestuur van LERU bestaat uit drie leden en vergadert vier maal per jaar. Secretaris-generaal van LERU is prof. dr. Kurt Deketelaere. Hij is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de organisatie.