Het Hybrid Learning Theatre van Economie en Bedrijfskunde aan de UvA ontvangt een internationale award van de European University Information Systems organisation (EUNIS). EUNIS koos het project als overall winnaar van de Award for Best AV-Enabled Education Space. In het Hybrid Learning Theatre worden interactieve colleges geven in een theaterachtige setting met deels fysiek en deels online aanwezige studenten. Het onderwijstheater werd ontwikkeld toen de coronapandemie een switch naar online onderwijs noodzakelijk maakte. Vanwege de vele positieve reacties van zowel studenten als docenten krijgt het in het komende studiejaar een vervolg.

De award van EUNIS is een prijs voor het meest innovatieve gebruik van audiovisuele technologie binnen het hoger onderwijs. Universiteiten van over de hele wereld kunnen meedingen naar de prijs. In de beoordeling wordt gekeken naar onderwijsdoelen, het gebruik van AV-technologie, innovatief ontwerp en resultaten. Er zijn dit jaar drie winnaars: het Hybrid Learning Theatre van de UvA, CUBE35: AV-supercharged educational space van Tilburg University, en het Collaboration Learning Theater van Indiana University (VS). Uit die drie is de UvA gekozen tot overall winnaar.

‘We zijn ontzettend blij en vereerd’, reageert Maud Pols, Projectleider Onderwijsinnovatie van Economie en Bedrijfskunde. ‘We hebben in relatief korte tijd iets heel moois weten neer te zetten. Dat blijkt niet alleen uit de toekenning van deze award, maar vooral uit de waardering van zowel studenten als docenten. Meer dan 80% van de studenten geeft aan dat ze de interactie in het Hybrid Learning Theatre als effectief hebben ervaren. Bovendien geeft zo’n 70% aan zich meer betrokken te voelen bij het hybride onderwijs in deze vorm dan bij de reguliere colleges via Zoom. Sommige studenten geven zelfs aan dat ze dit type onderwijs nog fijner vinden dan de ‘oude’, meer traditionele colleges. Van de docenten horen we onder andere terug dat ze merken dat studenten erg gemotiveerd zijn tijdens colleges in het Hybrid Learning Theatre. Daarnaast wordt door de docenten de audio en videokwaliteit met een 9 beoordeeld en is het gemiddelde cijfer dat zij de gehele ervaring in het Hybrid Learning Theatre geven een 9,13.’

Dynamisch, interactief en knus

De coronapandemie maakte een einde aan fysieke colleges met grote groepen studenten. Pols: ‘Dat wierp de vraag op hoe je studenten betrokken kan houden en online onderwijs zo interactief mogelijk kunt maken. Samen met een paar docenten kwamen we op het idee voor het Hybrid Learning Theatre.’ Het theater van 10x10m2 is in augustus 2020 gebouwd en biedt ruimte aan dertien studenten op locatie en ruim vijtienhonderd studenten online. Er is een Zoom Wall van 4,5x2,5m, waarop honderd deelnemers geprojecteerd kunnen worden voor real-time interactie. ‘Door de knusse, theaterachtige setting creëren we een gevoel van persoonlijk onderwijs. En het werken met drie camerabeelden, waartussen wordt geswitcht, maakt het voor de online aanwezige studenten dynamischer. Maar het gaat niet alleen om de technologie. Vooral ook de didactiek en de ondersteuning van de docent zijn cruciaal om echte interactie te kunnen creëren. Door dit alles zijn actieve deelname en discussies in de collegezaal mogelijk en kunnen we studenten een aantrekkelijke leerervaring bieden, ongeacht waar ze zich op de wereld bevinden.’

Meerdere hybride theaters

Het project is opgezet als een pilot en wordt nu uitgebreid en verder ontwikkeld. Deze maand verhuist het Hybrid Learning Theatre van Economie en Bedrijfskunde naar een nieuwe setting binnen het M-gebouw op het Roeterseiland (van M3.01 naar M3.02). Op basis van wat er geleerd is in de pilot worden aanpassingen gedaan. Zo komen er extra schermen voor de docenten, meerdere camera’s om de studenten recht aan te kunnen kijken en is er plek voor ruim veertig studenten. Ook is er inmiddels een tweede theater in het B-gebouw (B1.03) gebouwd, dat beschikbaar is voor alle faculteiten van de UvA.

‘Onze docenten kunnen natuurlijk niet wachten tot ze weer college op de campus kunnen geven en hun studenten live voor zich hebben. Dat komt in zicht nu we de coronapandemie eronder lijken te krijgen. Maar ook in het nieuwe studiejaar gaan we door met het Hybrid Learning Theatre. De ervaringen die we daarmee opdoen, zijn heel waardevol voor het onderwijs van de toekomst’, aldus Pols.

Pols en haar collega’s nemen de award op donderdag 10 juni in ontvangst tijdens de jaarlijkse conferentie van EUNIS. Pols is uitgenodigd om het Hybrid Learning Theatre te presenteren tijdens de conferentie, en ook op de 6th Summit Innovative Learning Spaces in september en op Infocomm in oktober.