Deze week is de inschrijving geopend voor de Intreeweek. Een jubileumeditie want voor de vijftigste keer verwelkomt Commissie Intree de eerstejaarsstudenten van de UvA. De commissie heeft hard gewerkt om een week mogelijk te maken die veilig is maar ook genoeg momenten biedt voor studenten om elkaar fysiek te ontmoeten. Resultaat, een hybride week met twee soorten kaarten; een online variant voor tien euro, en een online én fysieke variant voor zestig euro. Zo heeft iedereen die niet fysiek in Amsterdam aanwezig wil of kan zijn ook de kans om deel te nemen aan Intreeweek.

Livestream van het Eindfeest in de Aula/Oude Lutherse Kerk, tijdens de online Intreeweek in 2020
Binnenkomst op Roeterseiland tijdens Intreeweek 2019

Van speurtocht tot sit-down festival

Het programma bestaat uit online evenementen, zoals de Grand Opening en Game Show; kleinere fysieke evenementen met een speurtocht door de stad, voorstellingen, boottochten of museumbezoeken; maar ook het grootschaligere sit-down festival op het Thuishaventerrein.

Afhankelijk van de veranderende maatregelen zijn er op- of afschaalplannen voorbereid voor de situatie eind augustus.

Ons streven is altijd om zoveel mogelijk fysiek aan te bieden waar mogelijk, en voor degene die niet fysiek aanwezig kan of wil zijn een online alternatief aan te bieden. Daarnaast inventariseren we de mogelijkheden om te kunnen werken met Testen voor Toegang. In dat geval voegen we mogelijk evenementen als een Eindfeest toe aan het programma Sam Wansink, Projectleider Intreeweek

Aandacht voor huidige eerstejaars

Nieuw is het Get in Touch-introductieprogramma, voor startende internationale masterstudenten en dit jaar óók voor de internationale bachelorstudenten die in september 2020 zijn gestart aan de UvA maar vanuit hun thuisland het onderwijs hebben gevolgd. Janneke van Marle, directeur Studenten Services: ‘We organiseren al jaren een algemene opening DeLaMar voor internationale masterstudenten, dit was een eerste kennismaking met de UvA maar geen uitgebreide introductie. Vooral het sociale component ontbrak. Terwijl er juist behoefte is aan connectie met andere studenten’. Bij Get in Touch krijgen de studenten een tweedaagse introductie waarbij ze in kleine groepjes worden verdeeld. Zo volgen ze een culture workshop over Nederland, verzorgt INTT een crash course Dutch en zijn er workshops bij CREA en USC. En net als in de Intreeweek is er voor deze groep een sit-down festival.

Ook de faculteiten en opleidingen hebben aandacht voor de huidige eerstejaars (in september tweedejaarsstudenten). Ze hopen eind augustus tijdens de onderwijsintroducties laagdrempelige activiteiten als campustours te kunnen organiseren. Want ontmoeting is wat we allemaal zo gemist hebben.