Prof. dr. Ann Brysbaert is door het College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam benoemd tot directeur van het Nederlands Instituut Athene. Zij start per 1 maart 2022 en volgt dr. Winfred van de Put op die na 7,5 jaar directeurschap van het NIA terugkeert naar Nederland.

Ann Brysbaert is hoogleraar Ancient Technologies, Materials and Crafts en werkt met deze thema’s al 30 jaar in de Griekse en Oost Mediterrane archeologie. Hierdoor brengt ze de alfa-beta-gamma disciplines samen in haar onderzoek en onderwijs. Vanuit de Universiteit Leiden, waaraan ze deeltijds verbonden blijft, keert ze terug naar Athene waar ze, over de jaren heen, een breed netwerk heeft opgebouwd van mensen bij andere buitenlandse instituten, overheidsorganisaties, erfgoed- en kennisinstellingen.

Ann Brysbaert studeerde Archeologie (MA, KULeuven) en Conservation of Archaeological Materials (BSc. Honors, UCL, London). Na enkele jaren als conservator/restaurateur gewerkt te hebben in het veld en in musea promoveerde ze aan de University of Glasgow. Daarna bekleedde ze academische functies aan de University of Leicester, DIKEMES-CYA (Athene), Université Bordeaux Montaigne, Heidelberg University, Glasgow University, en, sinds 2013, aan de Universiteit Leiden. Tussen 2015 en 2022 was ze Principal Investigator van het ERC Consolidator project ‘SETinSTONE’ en maakte ze als directeur onderzoek deel uit van het bestuur van de Faculteit Archeologie (2016-18).

Over het NIA

Het Nederlands Instituut Athene (NIA) is een wetenschappelijk centrum met een specifieke taak: het stimuleren en ondersteunen van contacten en uitwisselingen tussen Nederlandse en Griekse wetenschappelijke instellingen. Het NIA is bovendien een van de negentien buitenlandse 'archeologische scholen' in Athene. Het instituut biedt de mogelijkheid aan Nederlandse wetenschappers en studenten om in Griekenland onderzoek te verrichten en te presenteren door middel van lezingen, conferenties en publicaties. Daarnaast vindt op het NIA universitair onderwijs plaats en wordt voorlichting gegeven over onderwijs en onderzoek in Nederland en Griekenland.

Het NIA is één van de Nederlandse wetenschappelijke instituten in het buitenland die worden bestuurd en gefinancierd door zes Nederlandse universiteiten: de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Utrecht, de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Leiden, de Radboud Universiteit en de Vrije Universiteit Amsterdam. De UvA is penvoerder van het instituut.