In de afgelopen weken zijn alle lopende samenwerkingen met Russische (academische) instellingen bevroren en hebben veel studenten, wetenschappers en medewerkers zich ingespannen om studenten en wetenschappers die moeten vluchten te helpen. We zetten een aantal nieuwe initiatieven en veranderingen op een rij.

Exchange

Eerder werd al besloten alle samenwerking met Russische instellingen te bevriezen. Dit heeft tot gevolg dat de studentenuitwisseling met instellingen uit Rusland voor het eerste semester 2022/2023 niet door kan gaan.

Word mentor in het mentorprogramma

Het UNE-mentorprogramma heeft een vast aantal plaatsen voor Oekraïense studenten, onderzoekers en culturele werkers die de oorlog moeten ontvluchten en voor (Wit-)Russische studenten, wetenschappers en culturele werkers die moeten vluchten vanwege een gevaar op politieke vervolging. Het programma verbindt deze groepen aan ervaren experts en zoekt naar geschikte mentoren die studenten in nood verder kunnen helpen.

Mentoren worden voorzien van een startpakket dat het gesprek op weg helpt en een actuele lijst met relevante informatie over voorzieningen. In de afgelopen weken zijn meer dan 300 mentors en gevluchte studenten, wetenschappers, curatoren en artiesten aan elkaar gekoppeld.

Meedoen?

Kijk hier voor meer informatie over het initiatief.

Academic Transfer: bied werkplekken en faciliteiten aan

Oekraïense wetenschappers die zoeken naar een plek op een van de Nederlandse universiteiten kunnen daarvoor terecht op een nieuw landelijk platform: AcademicsNLforUkraine. Universiteiten kunnen daar werkplekken en onderzoeksfaciliteiten aanbieden. Ook kunnen universiteiten op het platform aangeven waar onderzoekers terecht kunnen voor hulp in de academische gemeenschap.

Kijk hier voor meer informatie.

Studieplekken voor gevluchte studenten

Student-vluchtelingen krijgen een kosteloos een bibliotheekpas als ze hun paspoort of identiteitskaart laten zien bij de balie van de bibliotheek. Daarmee hebben ze onbeperkt toegang tot de locaties evenals toegang tot wifi/internet. Student-vluchtelingen die zich hebben gemeld bij Student Services met het verzoek tot inschrijving als student, krijgen vanaf het moment dat het verzoek is ingediend, een bibliotheekpas. De student hoeft dus niet de uitkomst van de aanmeld- en inschrijfprocedure af te wachten.

En verder: hoe houden we oog voor wat er nodig is?

We staan in contact met de gemeente Amsterdam voor eventuele hulpvragen die binnenkomen en specifiek voor ons gelden. Daarnaast is er regelmatig overleg met de overige Amsterdamse hogescholen en universiteit over initiatieven waarin gezamenlijk opgetrokken kan worden, ook richting de gemeente. Denk hierbij aan taalonderwijs, summer schools en het aanbod van studieplekken.

Blijf op de hoogte

Houd UvA.nl/Oekraïne in de gaten voor het laatste nieuws over de crisis in Oekraïne.