Alumnus Artificial Intelligence Oliviero Nardi en alumnus Geneeskunde Jelmer Savelkoel zijn de winnaars van de UvA-scriptieprijs 2022. De twee alumni namen op dinsdag 28 juni de prijzen in ontvangst. Bij hoge uitzondering heeft de jury dit jaar voor twee UvA-scriptieprijswinnaars gekozen.
Oliviero Nardi en Jelmer Savelkoel
Oliviero Nardi (l) en Jelmer Savelkoel

Winnaars

Dit jaar droegen zeven faculteiten studenten voor. Bij hoge uitzondering zijn er dit jaar twee masterstudenten als winnaars uit de bus gekomen: Oliviero Nardi en Jelmer Savelkoel. Oliviero werd genomineerd door de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica en Jelmer door de Faculteit der Geneeskunde/Amsterdam UMC.

Oliviero Nardi

Oliviero's winnende scriptie

Oliviero veroverde de titel met zijn scriptie A Graph-Based -Algorithm for the Automated Justification of Collective Decisions. Kort samengevat gaat zijn scriptie over het verbeteren van de transparantie van besluitvorming in groepen. Hij heeft hiervoor een algoritme ontwikkeld met behulp van artificial intelligence (AI) methoden dat verklaringen genereert waarom een bepaalde uitkomst de juiste keuze is op basis van een aantal fundamentele normatieve principes. De jury is erg onder de indruk van de complexiteit en omvang van Oliviero's scriptie en van zijn schrijfkwaliteiten.

Jelmer Savelkoel

Jelmers winnende scriptie

In zijn winnende scriptie A call to action: time to recognise melioidosis as a neglected tropical disease pleit Jelmer voor meer aandacht voor de ziekte melioidose door deze de status van neglected tropical disease (NTD) te geven. Melioidose wordt veroorzaakt door de Burkholderia pseudomallei, een bacterie in de grond en vervuild water. Jelmers scriptie maakt duidelijk dat melioidose gepaard gaat met een enorme ziektelast en dat de ziekte voldoet aan de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om erkend te worden als verwaarloosde tropische ziekte. De jury is van mening dat het maatschappelijke belang van de scriptie in potentie zeer groot is.

Uitreiking

Prof. dr. Agneta Fischer, decaan van de Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen, was de juryvoorzitter en reikte de UvA-scriptieprijzen uit. Anna Gimbrère presenteerde de feestelijke uitreiking.

Over de UvA-scriptieprijs

De UvA-scriptieprijswedstrijd wordt jaarlijks door Bureau Alumnirelaties & Universiteitsfonds georganiseerd. Elk jaar dingen honderden talentvolle studenten mee naar de prijs. De decanen van de faculteiten kiezen de faculteitswinnaars. Van de finalisten wint één student (in dit geval twee studenten) de felbegeerde prijs.