Moeders die in de gevangenis zaten, kunnen delinquentie door hun kinderen voorkomen door het interventieprogramma Betere Start te volgen. Onderzoek van de Universiteit Utrecht en de UvA wijst erop dat het programma, dat onder meer bedoeld is om te voorkomen dat de kinderen van (ex-)gedetineerde moeders antisociale gedragsproblemen gaan vertonen, bijdraagt aan het doorbreken van de vicieuze cirkel van intergenerationele overdracht van delinquentie – ook op lange termijn.
Foto: Flickr cc

Het is al geruime tijd bekend dat kinderen met een gedetineerde ouder een verhoogd risico lopen om ook zelf antisociale gedragsproblemen te gaan vertonen. Daarbij lijkt de overdracht van crimineel gedrag sterker te zijn van moeder op kind dan van vader op kind, met de sterkste overdracht van moeder op dochter. Om die overdracht te doorbreken nemen moeders rondom het einde van hun detentie deel aan Betere Start, dat door het ministerie van Justitie en Veiligheid aangeboden wordt om de gezinnen te helpen in een moeilijke periode. Uit eerder onderzoek bleek al dat deze interventie bewezen effectief is. Nu hebben onderzoekers Ankie Menting (ontwikkelingspsycholoog aan de UU) en Bram Orobio de Castro (hoogleraar Orthopedagogiek aan de UvA) ook gunstige langetermijneffecten aangetoond. Hun bevindingen  zijn onlangs verschenen in het rapport Betere Start: Lange termijn follow-up van opvoedondersteuning voor (ex-)gedetineerde moeders.

Minder delinquent gedrag én minder recidive

Met hun onderzoek hebben Menting en Orobio de Castro de effecten van Betere Start vastgesteld tot maximaal 10 jaar na interventie. Ze vonden een gunstig effect van de interventie op het delinquente gedrag van de kinderen, én van de deelnemende moeders. Menting: ’Uit rapportage blijkt dat jongeren van wie de moeders deelnamen aan Betere Start, minder delinquent gedrag laten zien dan jongeren van wie de moeder niet deelnam.’ Daarnaast werd er een langetermijneffect van Betere Start gevonden op het aantal probleemgedragingen bij de kinderen, zoals gerapporteerd door hun moeders. Ook bij de moeders zelf vermindert Betere Start delinquentie. ‘Nadat we deelnemers gemiddeld tot 9,17 jaar na interventie gevolgd hebben, bleken zij minder recidive te laten zien dan moeders die de interventie niet hadden gevolgd.’

Betere Start voor alle moeders uit detentie

Uit het rapport van de onderzoekers blijkt dus dat het de moeders lukt om aan een betere toekomst voor hun gezin te werken. Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), verantwoordelijk voor de dagelijkse verzorging van volwassenen en jongeren in inrichtingen, biedt moeders daarom aan het eind van hun detentie Betere Start structureel aan.