UvA-onderzoekers Marrigje Paijmans en Eddie Brummelman krijgen een Early Career Award toegekend van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). De Award is bedoeld voor onderzoekers in Nederland die aan het begin van hun carrière staan en die vernieuwende, originele ideeën hebben.
Het Trippenhuis (Foto: KNAW)

De prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt, bestaat uit een bedrag van 15.000 euro en een kunstwerk. In totaal zijn er dit jaar twaalf laureaten. De uitreiking van de KNAW Early Career Award vindt plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in het KNAW Trippenhuis op 14 februari 2023.

De UvA-laureaten

Marrigje Paijmans (Faculteit der Geesteswetenschappen)

Paijmans, universitair docent Nederlandse letterkunde, onderzoekt zeventiende-eeuwse Nederlandse literatuur. Ze maakt daarbij gebruik van hedendaagse theorieën op het gebied van kolonialisme en ecologie. Zo slaat ze een brug tussen de historische en de eigentijdse verbeelding en analyseert ze hoe beelden van de zeventiende eeuw doorwerken in onze eigen tijd, bijvoorbeeld in de Nederlandse identiteit. Haar streven is om in teksten als Bredero’s Moortje of Surinaamse plantagepoëzie gemarginaliseerde stemmen uit te lichten en te laten zien hoe historische literatuur kan bijdragen aan een inclusieve en diverse geschiedschrijving.

Eddie Brummelman (Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen)

Kinderen ontwikkelen al op jonge leeftijd een zelfbeeld. Wie ben ik? Wat vinden anderen van mij? En wat vind ik van mezelf? Brummelman, universitair hoofddocent Orthopedagogiek, onderzoekt hoe dit zelfbeeld ontstaat en welke gevolgen het heeft. Hij werkt op het grensvlak van de pedagogiek, psychologie en onderwijskunde, en gebruikt experimenteel, longitudinaal en observationeel onderzoek met kinderen, ouders en leerkrachten. Momenteel onderzoekt hij hoe ongelijkheid in het onderwijs het zelfbeeld van kinderen vormt, waardoor kinderen uit kansarme gezinnen een negatief beeld ontwikkelen van zichzelf en hun talenten.