Voor de 11e keer wordt de stad Amsterdam extra verlicht tijdens de wintermaanden door het Amsterdam Light Festival. Sinds 2019 loopt de route van het lichtkunstspektakel ook langs de UvA-campus. Dit jaar zijn er zelfs drie lichtkunstwerken te zien op en rondom de Roeterseilandcampus. De kunstwerken zijn te bezoeken van 1 december 2022 tot en met 22 januari 2023, elke avond tussen 17.00 en 23.00 uur.

Op de schoorsteen van het J/K-gebouw is een lichtgevende ladder gemonteerd. Dit kunstwerk is genaamd ‘Scala a pioli’ (Ladder) en is gemaakt door Massimo Uberti. Daarnaast schijnt er een grote bundel van licht op het water van de Plantage Muidergracht. Gabriel Lester ontwierp dit kunstwerk genaamd ‘Hole in the sky’. En vanaf de kade naast de Amsterdam Business School is het kunstwerk ‘Particle Matters’ van Jason Krugmen te bewonderen. Deze kleine bolletjes van licht lijken bijna te zweven boven het water.

Hole in the Sky. Foto: Janus van den Eijnden
Particle Matters. Foto: Janus van den Eijnden
Scala a pioli. Foto: Janus van den Eijnden

Het thema van dit jaar is ‘Imagine Beyond’. De coronacrisis heeft de organisatoren van het festival laten nadenken over de wereld om ons heen, en de tijdelijkheid die daarmee gepaard gaat. ‘Juist dan - als alles om ons heen beweegt en niets meer vanzelfsprekend lijkt - hebben we de kracht van onze verbeelding nodig,’ zo schrijven ze op de website. De kunstwerken dagen je uit om op een andere manier naar de wereld te kijken.

Het is de 4e keer dat de UvA als partner aan het Amsterdam Light Festival verbonden is. Eerder waren er diverse kunstwerken te zien, zoals verschillende lichtzuilen met teksten, de zobekende REC-vlinders, spinnen die van het gebouw af kropen en het kunstwerk HEART/EARTH met een klimaatboodschap. In 2020 werkten basisschoolkinderen samen met wetenschappers aan ‘the water we breathe’ waarbij weckpotten de basis vormden voor het lichtspektakel.

De lichtkunstwerken op het REC komen tot stand met steun van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica, de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, de Faculteit Economie en Bedrijfskunde en de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, en met hulp van de afdeling Facility Services.

Zelf de kunstwerken bewonderen? Dat kan te voet of met een rondvaartboot. Meer informatie is te vinden op de website van het Amsterdam Light Festival.