Hoe ziet je leven eruit wanneer je een beginnende wetenschapper bent? De KNAW heeft 12 talentvolle promovendi, onder wie 2 van de UvA, geselecteerd om verslag te doen van hun dagelijks werk en leven. De nieuwe UvA-Faces of Science zijn Rukayyah Reichling en Amir Taha, die respectievelijk promotieonderzoek doen naar de invloed van het Nederlands bewind op het religieuze leven in Nederlands-Indië en de opstand van de Irakezen tegen Saddam Hoessein in 1991.

Op Facesofscience.nl bloggen promovendi over hun onderzoek, de wetenschap in het algemeen en hun leven als wetenschapper. De blogs zijn interessant voor iedereen die wil weten hoe wetenschap werkt in de praktijk. Ze geven daarnaast een realistisch beeld aan studenten die moeten beslissen of ze in de wetenschap verder willen, en voor leerlingen uit 5 en 6 vwo die voor een studiekeuze staan.

De nieuwe UvA-Faces of Science

Rukayyah Reichling

Rukayyah Reichling (Amsterdam School of Historical Studies)

Indonesië is het land met de meeste moslims ter wereld. Ooit was het een kolonie van Nederland. Welke invloed hadden de Nederlanders op het religieuze leven, met name op de bedevaart naar Mekka? Reichling bestudeert foto’s, film- en geluidsopnames die destijds van de pelgrims en van de heilige stad Mekka werden gemaakt.

Amir Taha

Amir Taha (Amsterdam School for Regional, Transnational and European Studies)

Taha onderzoekt de oorsprong, oorzaken en uitkomsten van de opstand van de Irakezen tegen Saddam Hoessein in 1991. Met deze casestudy wil hij theorieën over politieke mobilisatie verfijnen. Ook wil hij laten zien hoe de gebeurtenissen in Irak het einde van de Koude Oorlog hebben beïnvloed.

Over de Faces of Science

Faces of Science is een netwerk van promovendi uit verschillende vakgebieden die aan de hand van blogs, video’s, artikelen, lezingen en optredens in de media de wetenschap een jong gezicht geven. De promovendi worden voorgedragen door leden van de KNAW, leden en alumni van De Jonge Akademie en NEMO Kennislink. Sinds de oprichting in 2013 hebben 114 promovendi als Faces of Science verteld over hun onderzoek en hun leven als wetenschapper aan studenten, scholieren, journalisten en andere groepen in de maatschappij.