In september starten de UvA en de VU met de Taskforce ‘AI in het onderwijs’ om te anticiperen op de steeds snellere ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie. Beide universiteiten leveren vier experts die de Colleges van Bestuur adviseren over het benutten van de potentie van AI en het ontwikkelen van toekomstbestendig onderwijs.

Wie zit er voor de UvA in de taskforce?

Dr. W.H. (Jelle) Zuidema (FNWI) Expertise: Natural language processing
Dr. M. (Marjolein) Lanzing (FGW) Expertise: Philosophy of technology
Prof. dr. N. (Natali) Helberger (Universiteitshoogleraar Law and Digital Technology) Expertise: Artificial Intelligence

Prof. dr. P.J. (Peter) van Baalen (FEB)

Expertise: Innovatiemodellen

Samen optrekken

Naast gezamenlijke opleidingen hebben de UvA en VU een gezamenlijk belang bij het in kaart brengen van trends en ontwikkelingen en de impact daarvan op ons onderwijs en onderzoek.

AI-tools hebben grote potentie

De Taskforce helpt deze potentie optimaal te benutten en tijdig voorbereid te zijn op uitdagingen die AI met zich meebrengt. Van vragen over plagiaat en privacy tot advies over het breed implementeren van tools voor de hele universiteit.

Meer over AI aan de UvA