Kinderen spelenderwijs échte wetenschap laten beoefenen. Zodat elk kind, ook als die niet wordt bereikt door bestaande vormen van wetenschapscommunicatie, de wetenschapper in zichzelf ontdekt en ervaart dat wetenschap ook voor hen is weggelegd. Dit gebeurt in het net gelanceerde programma Lil’Scientist, een samenwerking tussen De Jonge Akademie, IMC Weekendschool en diverse kennisinstellingen.
Foto: Milette Raats

Zo’n 200 kinderen, ouders, docenten, en wetenschappers waren afgelopen zondag aanwezig in NEMO Science Museum in Amsterdam voor de feestelijke lancering van het onderwijsprogramma Lil’Scientist. Onder enthousiaste leiding van presentator Jim Jansen onderzochten leerlingen van IMC Weekendschool wat een wetenschapper eigenlijk is, ontvingen zij hun diploma, en deden zij samen met hun familieleden zelf proefjes in het museum.

De leerlingen van IMC Weekendschool zijn een uitstekend voorbeeld van hoe kinderen van nature al kleine wetenschappers zijn. Dapper, noemde Jotte Hof (coördinator op IMC Weekendschool) hen voordat ze op het podium hun welverdiende certificaat ondertekenden: ‘Je hebt lef nodig om nieuwe dingen te proberen.’

Foto: Milette Raats

Samen lessen ontwikkelen

Kinderen zijn van nature kleine wetenschappers. Toch denken niet alle kinderen dat wetenschap voor hen is weggelegd. Dat geldt vooral voor kinderen die zelden in aanraking komen met wetenschap en die amper worden bereikt door bestaande vormen van wetenschapscommunicatie.

Lil’Scientist brengt hier verandering in. In dit programma ontwikkelen wetenschappers en kinderen samen lessen voor groep 7 en 8 van de basisschool, met opdrachten uit bijvoorbeeld de psychologie, oceanografie en informatica. ‘Kinderen maken hierdoor op een leuke en laagdrempelige manier kennis met de wetenschap, terwijl ze bijdragen aan écht wetenschappelijk onderzoek’, vertelt projectleider Eddie Brummelman. ‘Die interactie tussen kinderen en wetenschappers is belangrijk. Wetenschapper word je vaak bij toeval. Je hoeft maar één iemand tegen te komen die is wat jij wilt worden.’

Van nature al kleine wetenschappers

Wetenschappers zijn nieuwsgierig en wereldverbeteraars, en ze houden van experimenteren. Tenminste, als je het aan de kinderen vraagt die afgelopen zondag aanwezig waren bij de lancering van Lil’Scientist. Maar zijn we dan niet allemaal wetenschappers? Eigenlijk wel, was de conclusie van één van de kinderen: ‘Wetenschappers onderzoeken gewoon dingen die ze interessant vinden.’

De Lil’Scientist-lessen worden komend jaar ingezet binnen IMC Weekendschool en worden in de toekomst gratis beschikbaar gesteld aan scholen door heel Nederland.