Sinds zaterdag 6 januari presenteert Jort Kelder wekelijks zijn radioprogramma dr Kelder en Co vanuit het Allard Pierson, het museum en kennisinstituut voor de erfgoedcollecties van de UvA. Daarmee blijft het programma plaatsvinden binnen de universitaire setting die past bij de uitgangspunten van het programma. Net als op de vorige locaties is publiek van harte welkom de uitzending bij te wonen.

Radio 1 zendt sinds 2018 elke zaterdag de wetenschappelijke talkshow dr Kelder en Co uit, live tussen 13.00 en 14.00 uur. De redactie van het programma opereert inhoudelijk geheel onafhankelijk van het Allard Pierson en de universiteit. Wel zullen regelmatig UvA-wetenschappers aanschuiven. In de eerste uitzending uit het Allard Pierson sprak Egyptoloog Prof. dr. Olaf Kaper over de tentoonstelling Oog in oog. De mensen achter mummieportretten die in het Allard Pierson te zien is. Kaper is verbonden aan de Universiteit Leiden maar werkte mee aan de tentoonstelling en de bijbehorende catalogus.

Hypes en hysterie

Het programma probeert met wetenschappelijke interviews een feitelijk en nuchter kader te bieden bij actuele ontwikkelingen. ‘Wij willen de feiten presenteren, en juist niet een podium zijn voor de opinies die de ether zo veelvuldig over ons uitstort’, zegt Jort Kelder. De doelstelling van het programma laat zich het beste vangen door de ondertitel: Radiotherapie tegen hypes en hysterie.

Wekelijks nodigt de redactie twee wetenschappers uit die ieder een eigen gesprek voeren, maar het gehele uur aan tafel zitten en zich vrijelijk met andere onderwerpen mogen bemoeien.

De jonge doctor

Een ander vast element in het programma is de rubriek De jonge dr. Hierin licht een recent gepromoveerde onderzoeker het promotieonderzoek toe. De vormgeving van de rubriek is gestoeld op de tradities van de promotie. De promovendus houdt eerst een korte pitch – het lekenpraatje - en krijgt vervolgens een aantal pittige vragen. Deze worden niet gesteld door serieuze opponenten maar komen van de presentator en soms ook van de andere tafelgasten. Jort Kelder sluit deze rubriek geheel volgens de traditie af met: “hora est.”

Vreemde eend

Met zeker drie wetenschappers die live aanwezig zijn is Kelder zelf een vreemde eend in de bijt. ‘Anders dan de titel doet vermoeden ben ik zelf niet gepromoveerd. We hebben deze titel illegaal in de programmanaam verwerkt omdat we daarmee het wetenschappelijke karakter in de titel konden verwerken. Ik ben zelf slechts een jurist van laag allooi’, zegt Kelder.