Danique de Moor, promovendus aan de Amsterdam Business School, en Julien Vos, in 2023 gepromoveerd aan de Faculteit der Geneeskunde, ontvangen een Rubicon-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Hiermee kunnen zij onderzoek doen aan een instelling in het buitenland en zo internationale ervaring opdoen.

Ervaring in het buitenland is voor veel wetenschappers een belangrijke stap in hun carrière. In totaal kent NWO in deze ronde aan zeventien beginnende wetenschappers een Rubiconbeurs toe.

De toekenningen

Danique de Moor (Bedrijfskunde): Verbetering van de geospatiale toegankelijkheid van gezondheidszorgdiensten door middel van nieuwe optimalisatiemethoden.

Momenteel heeft de helft van de wereldbevolking geen toegang tot de gezondheidszorg die het nodig heeft. De Moors doel is om de nabijheid van gezondheidsdiensten in lage-inkomenslanden te verbeteren door wiskundige optimalisatietechnieken te ontwikkelen voor grootschalige facility location-problemen.

De Moor gaat voor 24 maanden naar Massachusetts Institute of Technology (MIT) in de Verenigde Staten.

Dr. Julien Vos (Geneeskunde): Het vaststellen van internationale normen voor het meten van de kwaliteit van zorg na kanker

Er zijn veel verschillende manieren waarop men de kwaliteit van zorg na kanker kan meten. Met zijn project brengt Vos de kwaliteitsaspecten van zorg in kaart. Daartoe vraagt hij verschillende belanghebbenden welke kwaliteitsaspecten voor hen belangrijk zijn. Op basis hiervan ontwikkelt Vos een richtlijn voor het meten van kwaliteit van zorg.

Vos vertrekt voor een periode van 15 maanden naar het Dana-Farber Cancer Institute in de Verenigde Staten.