Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (UvA) hebben op de website www.openkamer.tv de video's van de debatten over de regeringsverklaring vorige week gemakkelijk doorzoekbaar gemaakt. Door middel van een trefwoord is binnen de volledige opnames precies terug te zien wie, wat, wanneer heeft gezegd. Zo hoeven alleen de beelden die relevant zijn, bekeken te worden. De website is ontwikkeld door onderzoekers van het project PoliticalMashup van de UvA. Zij koppelden de videoverslagen van de debatten aan de Handelingen, het officiële verslag van het debatten. In totaal is er bijna 25 uur video beschikbaar, ingedeeld in 1699 hoofdstukken.

Bij een aantal parlementen (onder meer het Verenigd Koninkrijk en het Europees parlement) en in een aantal Nederlandse gemeentes (onder meer Amsterdam) worden video's van debatten al opgeslagen, waarna het in delen bekeken kan worden. Helaas kan dit niet bij de debatten in de Tweede Kamer. De debatten worden weliswaar live uitgezonden, maar zijn niet gekoppeld aan de Handelingen terug te vinden. Via www.openkamer.tv is dit nu wel mogelijk.

Zo geeft de zoekopdracht ‘maidenspeech' als resultaat de voordracht van Sybrand van Haersma Buma, de nieuwe leider van het CDA. Zie onderstaande link.

De bedoeling is om de website regelmatig te verversen met nieuwe video-content van regeringsdebatten.

Over PoliticalMashup

Het project PoliticalMashup heeft als doel om politieke informatie (verkiezingsprogramma's, Handelingen, politiek nieuws en sociale media-uitingen van politici) met elkaar te verbinden en goed toegankelijk te maken. Belangrijk daarbij is om niet alleen de verslagen maar ook de beelden goed te bewaren, en voor verdere studie beschikbaar te stellen.