Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Hoe kun je GHB-verslaafden helpen met games? UvA-masterstudenten bogen zich voor hun masterstudie Game Studies over deze en andere vragen. Een half jaar lang werkten vijf groepen aan games met als doel om het gedrag van mensen te beïnvloeden. De projecten worden donderdag gepresenteerd tijdens het Games for Behavioural Change Symposium.

game-studies
Foto: Fred van Diem

De studenten richten zich met hun games  op verschillende doelgroepen. Zo heeft een groep zich beziggehouden met ouderen met dementie, waarbij het spel zich vooral richt op het bevorderen van sociale interactie met andere ouderen. Andere studenten focusten zich juist op jongeren met zware GHB-verslaving. Er werd een spel ontworpen om bewustwording van de vrienden van gebruikers te vergroten, zodat ze hun vriend bij kunnen staan.

Binnen de overige projecten werden games ontwikkeld rond angsttraining voor kinderen en rond digital privacy awareness. De vorm van de spellen varieerde daarbij van een fysieke installatie in een verzorgingstehuis van Cordaan, tot spellen die op de tablet en smartphone kunnen worden gespeeld.

De studenten werkten voor hun opdracht samen met een aantal partners zoals zorginstelling Cordaan,  Stichting Wonderwel, de Hogeschool van Amsterdam, de Radboud Universiteit, en Stichting Mainline, die zich inzet voor drugsgebruikers.

‘De eerste 16 weken van het project waren vooral conceptueel. De masterstudenten moesten heel goed nadenken over hun doelgroep, en welke designdoelen daarbij aansluiten. De laatste 4 weken werd fulltime gewerkt om het technisch te realiseren,’ vertellen Sander Bakkes en Ellis Bartholomeus, die de studenten begeleidden. ‘Daarbij gingen de studenten wetenschappelijk te werk. Zo moesten ze onder andere evalueren in welke mate ze hun designdoelen hebben gehaald door beperkte experimenten met echte gebruikers.’

Symposium

De presentatie van de games is onderdeel van het Games for Behavioural Change Symposium. De keynote tijdens dit symposium wordt gehouden door prof. dr. Pamela Kato (Coventry University). Ze is een gerenommeerd wetenschapper rond serious games for health. Zo is Kato de designer van Re-Mission, een game voor jonge kankerpatiënten.  Daarnaast zullen prof dr. Reinout Wiers (UvA) en Hans Luijckx (IJsfontein) spreken. Wiers doet onderzoek naar game-gerelateerde aspecten van ontwikkelingspsychologie. Luijckx is operationeel manager van meerdere projecten rond spelenderwijs digitaal leren.

Locatie en tijd

Het Games for Behavioural Change Symposium vindt plaats op 28 januari van 13.00 – 18.30 uur.
Locatie: auditorium C0.05, Science Park 904, Amsterdam.
Toegang is vrij. Aanmelden niet nodig.