De Universiteit van Amsterdam (UvA) kent een eredoctoraat toe aan de Amerikaanse neonatoloog en medisch geneticus Diana Bianchi. Bianchi ontvangt het eredoctoraat voor haar cruciale bijdragen aan onderzoek naar de gezondheid van moeder en kind voor en tijdens de zwangerschap, in het bijzonder voor haar bijdrage aan de ontwikkeling van de non-invasieve prenatale DNA screening test. Het eredoctoraat wordt uitgereikt tijdens de Dies Natalis van de UvA op woensdag 8 januari 2020.
Diana Bianchi
Diana Bianchi (foto: Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development)

Prof. dr. Diana W. Bianchi is bekend en befaamd vanwege haar onderzoek naar microchimerisme en non-invasieve prenatale tests (NIPT), waarmee via het bloed van de moeder vroeg in de zwangerschap en met grote zekerheid kan worden achterhaald of genetische of chromosomale afwijkingen aanwezig zijn bij een foetus.

Wereldwijde wetenschappelijke invloed

‘Mede door het onderzoek van Diana Bianchi is wereldwijd het aantal invasieve tests met meer dan 60 procent afgenomen’, vertelt erepromotor Joris van der Post. ‘Waar voorheen gebruik werd gemaakt van invasieve methodes als een vruchtwaterpunctie of een placentabiopt, wordt er nu in het bloed van de moeder gezocht naar DNA-sporen van de foetus. De NIPT, waaraan ook wordt gerefereerd als non-invasieve prenatale screening (NIPS), bevat geen risico voor de foetus. Het werk van Diana is dus van grote betekenis geweest voor de gezondheid van vrouwen en kinderen wereldwijd.’

‘Ook Diana’s uitgebreide onderzoek naar microchimerisme, waarbij lichaamsvreemde cellen aanwezig zijn in het lichaam, heeft veel erkenning en waardering gekregen’, voegt Van der Post toe. ‘Haar onderzoek naar microchimerisme heeft aan de basis gestaan van de ontwikkeling van de NIPT.’ Microchimerisme treedt op tijdens een zwangerschap als cellen van de foetus en de moeder via de placentabarrière in de bloedsomloop van de ander terechtkomen en daar overleven. Hoewel er nog veel onduidelijk is over de gevolgen hiervan, hebben de cellen wederzijds positieve effecten. Cellen van de moeder dragen bij aan de ontwikkeling van het immuunsysteem van de foetus en cellen van de foetus dragen op hun beurt bij aan herstel van de moeder bij ziekte of ander letsel.

Directeur, oprichter en bekroond auteur

Bianchi is directeur van het Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development in Bethesda, Maryland. Eerder was ze actief als hoogleraar Kindergeneeskunde, verloskunde en gynaecologie aan Tufts University School of Medicine in Boston. Ook is ze de oprichter van het Mother Infant Research Institute op het Tufts Medical Centre.

Bianchi is een van de vier auteurs van het wereldwijd gebruikte boek ‘Fetology: Diagnosis and Management of the Fetal Patient’. ‘Het boek, dat in 2000 de award van de Association of American Publishers won voor het beste boek in de klinische geneeskunde, werd onder andere vertaald in het Japans, het Mandarijn en het Spaans.

Karen Maex, rector magnificus van de UvA: ‘Met haar geweldige onderzoekswerk is Diana Bianchi een rolmodel voor veel jonge wetenschappers. Haar vakgenoten waarderen haar niet alleen vanwege haar wetenschappelijke werk, maar roemen Bianchi ook om haar communicatie- en leiderschapskwaliteiten. Ik ben ontzettend trots dat we Diana Bianchi vanuit de UvA dit eredoctoraat mogen toekennen.’

Erepromotor is prof. dr. Joris van der Post, hoogleraar Verloskunde, in het bijzonder de hypertensieve zwangerschapsaandoeningen, aan de Faculteit der Geneeskunde.

Naast Diana Bianchi ontvangt Johan Rockström een eredoctoraat van de UvA.