Prof. dr. Gabriele Klein is benoemd tot bijzonder hoogleraar Ballet en Dans, op de Hans van Manen-leerstoel, aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De nieuwe leerstoel is ingesteld namens de Stichting Nationale Opera & Ballet en is vernoemd naar Hans van Manen, een van de belangrijkste 20ste-eeuwse Nederlandse choreografen. Klein is de eerste hoogleraar in Nederland op het terrein van ballet en dans. Zij combineert de leerstoel aan de UvA met haar hoogleraarschap aan de Universität Hamburg.
Gabriele Klein (photo: Johanna Liebsch)

Het wetenschappelijke veld van de Dansstudies staat in Nederland nog in de kinderschoenen. De benoeming van Klein op de Hans van Manen-leerstoel geeft een krachtige boost aan het interdisciplinaire onderzoek naar historische, hedendaagse en toekomstige ontwikkelingen van ballet en dans in Nederland in een internationale context. ‘De leerstoel slaat een brug tussen praktijk en theorie, en tussen productie en wetenschappelijk onderzoek’, aldus Ted Brandsen, artistiek directeur van Het Nationale Ballet. ‘De ballet- en danspraktijk zal het wetenschappelijk onderzoek inspireren en stimuleren en vice versa.’ Klein gaat zich onder meer richten op de relatief korte geschiedenis en de sociale en historische context van ballet en dans in Nederland, en op de internationale positionering van Het Nationale Ballet.

'Ik kijk ernaar uit om als eerste hoogleraar op het terrein van ballet en dans in Nederland het onderzoek en onderwijs over dans te bevorderen en bruggen te slaan tussen wetenschap en dans, tussen de Universiteit van Amsterdam en Het Nationale Ballet, en tussen podiumdans en het bredere publiek. Ik hoop dat ik studenten kan inspireren voor dans en dat ik kan bijdragen aan de ontwikkeling van dansstudies in Nederland. De UvA biedt daarvoor een fantastische omgeving,' vertelt Klein.

Dans als esthetiek, maar ook als sociale interactie

In haar dansonderzoek richt Klein zich op onderwerpen als diversiteit, ras, gender en de relatie tussen de sociale, politieke en esthetische vormen en figuraties van dans. Klein is een van de weinige internationale danswetenschappers die dans beschouwt in relatie tot het sociale/politieke en het esthetische. In haar onderzoek en onderwijs combineert ze sociaalwetenschappelijke methoden (etnografie) met benaderingen uit de dans- en theaterwetenschappen. Ze werkt nauw samen met professionals uit de danspraktijk. Klein deed onderzoek naar populaire dansculturen (onder andere techno, hiphop, tango, salsa), hedendaagse dans, ballet en danstheater. Haar meest recente onderzoek richt zich op de globalisering en digitalisering van dans.

Klein heeft bijna 300 wetenschappelijke publicaties op haar naam staan, waaronder 27 boeken (monografieën en bundels), boekhoofdstukken en artikelen. Ze heeft jarenlange onderwijservaring en doceerde aan verschillende universiteiten en kunstacademies in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en de Verenigde Staten. Aan de UvA gaat zij ballet en dans doceren binnen de masteropleidingen van de afdeling Kunst en Cultuur. Ook gaat Klein promovendi begeleiden.

Over Gabriele Klein

Klein studeerde sociologie, geschiedenis, pedagogiek, sportwetenschappen en dans, en promoveerde en deed haar Habilitation in de sociologie. Haar proefschrift was getiteld FrauenKörperTanz. Eine Zivilisationsgeschichte des Tanzes. Sinds 1994 is Klein werkzaam aan de Universität Hamburg (Duitsland), eerst als universitair hoofddocent aan de afdeling Sociologie en sinds 2002 als hoogleraar Sociology and Psychology of Human Movement, Dance and Performance Studies. Daarnaast leidt zij het International Centre for Performance Studies en ze initieerde het postdoctorale programma Performance Studies aan de Universität Hamburg. Klein gaf leiding aan verschillende extern gefinancierde onderzoeksgroepen. Momenteel is zij hoofdonderzoeker van het Cluster of Excellence ‘Understanding Written Artefacts’.

Eerder was Klein als research associate verbonden aan de Universität Mozarteum Salzburg (Oostenrijk) en de Ruhr-Universität Bochum (Duitsland). Ook was ze visiting professor aan de University of California (VS), de University of Bern (Zwitserland) en Smith-College (VS), en gastonderzoeker aan onder meer de Osaka City University (Japan), Stellenbosch University (Zuid-Afrika), het International Center for Global South Advanced Studies (Argentinië) en New York University (VS).