De UvA start met een proef waarbij intelligente drones worden ingezet om het rookverbod op de campus kracht bij te zetten. De drones detecteren sigarettenrook en kunnen op basis van actuele windmetingen, geo-fencing technologie en gezichtsherkenning bepalen waar en bij welk target de rook precies vandaan komt. De proef is onderdeel van een grotere campagne van de UvA om het roken op de campus uit te bannen. Roken op de campus heeft sinds de invoering van het rookverbod op 1 augustus 2020 gezorgd voor meerdere boetes van de Voedsel en Warenautoriteit.

Rond de maandwisseling van maart naar april moeten de eerste drones gaan vliegen op de Roeterseilandcampus, rond de ingang van gebouw B/C/D. Als de proef succesvol uitpakt wordt het vlieggebied uitgebreid naar andere plekken op de campus. ‘De afgelopen maanden is gekeken naar de beste en meest veilige manier om sigaretten vanuit de lucht te doven’, zegt Jan Lintsen, portefeuillehouder Financiën en Bedrijfsvoering van het College van Bestuur van de UvA. ‘Praktijkproeven met windturbines op de vleugels van de drone lieten zien dat de drone te dichtbij moest komen om de sigaret te doven, wat het risico op schade aan drone en target vergrootte. Uiteindelijk is gekozen voor een oplossing gebaseerd op water. Een precisiespuit in de drone kan vanaf 5 meter hoogte op de mond van een rokende student of medewerker mikken en een sigaret doen doven.’

Studiepunten

Voor de proef wordt gebruikgemaakt van gemodificeerde consumentenmarktdrones die naast een camera en spuitmond een zelflerend systeem aan boord hebben. Daarmee leren ze studenten en medewerkers herkennen aan de manier, plaats en tijd waarop ze roken. Lintsen: ‘Gekoppeld aan een database van profielen bepaalt de drone hoe vaak targets de regels overtreden. Bij meerdere overtredingen kan de drone uit zichzelf overschakelen naar een heftigere spuitmond.’ Bij een eerste overtreding wordt gemikt op een sigaret die in de hand ligt, bij de tweede op een sigaret die in de mond ligt en bij een derde overtreding wordt een spuitmond met een bredere straal ingezet, zodat mond, hand en tussenliggende targetgebieden geraakt worden. Momenteel wordt onderzocht of ook academische strafmaatregelen mogelijk zijn. Bij herhaalde overtredingen (vier overtredingen of meer) worden dan studiepunten afgetrokken.

Interdisciplinaire aanpak

Volgens Lintsen is de proef een enorme stap voor de inzet van Artificial Intelligence in de publieke ruimte en een mooi voorbeeld van interdisciplinaire samenwerking op een belangrijk maatschappelijk thema. ‘AI for the People? AI for the luchtwegen’, zegt hij. ‘We hebben technologische en ethische vraagstukken beslecht om een gezondheidsprobleem aan te kunnen pakken. Een droomproject.’

Bekijk hier de Artist Impression van het drone-project: