For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.

Drs. M. (Maartje) van der Eem MSc

Faculty of Humanities
Faculty of Social and Behavioural Sciences

Visiting address
  • Binnengasthuisstraat 9
Postal address
  • Postbus 1605
    1000 BP Amsterdam
Contact details
  • Publications

    2023

    • van der Eem, M., van Drie, J., Brand-Gruwel, S., & van Boxtel, C. (2023). Students’ evaluation of the trustworthiness of historical sources: Procedural knowledge and task value as predictors of student performance. The Journal of Social Studies Research, 47(1), 64-76. Article 1. https://doi.org/10.1016/j.jssr.2022.05.003

    2018

    • Haelermans, C., & van der Eem, M. (2018). Increasing Student Involvement to Decrease Underachievement: Experimental Evidence on Gender Differences in Performance. Journal of Human Capital, 12(4), 669-700. https://doi.org/10.1086/700189 [details]

    2023

    • van der Eem, M. (2023). 'Mijn brein kraakt!' De betrouwbaarheid beoordelen van historische bronnen. Kleio, 64(4), 55-57.

    2018

    • Baart, J., van der Eem, M., Stoel, G., & van Drie, J. (2018). Causaal redeneren bij de kop gepakt: Lessen maken met rubric en ontwerpprincipes. Kleio. Tijdschrift van de Vereniging van Docenten in Geschiedenis en Staatsinrichting in Nederland, 59(3), 56-59. https://www.vgnkleio.nl/kleio/kleio-archief/online-kleio-archief/ [details]
    • Baart, J., van der Eem, M., Stoel, G., & van Drie, J. (2018). De feiten voorbij: Analyse van leerling-redenaties op causale taken. Kleio. Tijdschrift van de Vereniging van Docenten in Geschiedenis en Staatsinrichting in Nederland, 59(1), 18-21. [details]

    2020

    • van der Eem, M. (2020). "I felt like a detective" Students' perceptions of two approaches to authentic pedagogy when teaching how to evaluate the trustworthiness of historical sources. Poster session presented at JURE 2023, Thessaloniki.

    Membership / relevant position

    • Savenije, G. & van der Eem, M. (2022-2023). Coördinator Vaksteunpunt Geschiedenis, Alfa-gammapartners.

    Talk / presentation

    • van der Eem, M. (speaker) (31-8-2023). A comparison of two approaches to authentic pedagogy in teaching how to evaluate the trustworthiness of historical sources, EARLI, Thessaloniki.
    • Savenije, G. (speaker) & van der Eem, M. (speaker) (9-6-2023). Didactiseren van perspectieven op (de)kolonisatie, Vakbijeenkomst in het Scheepvaartmuseum: perspectieven op (de)kolonisatie, Amsterdam.
    • van der Eem, M. (speaker), van Drie, J. (speaker), Brand-Gruwel, S. (speaker) & van Boxtel, C. (speaker) (7-7-2022). Het beoordelen van de betrouwbaarheid van historische bronnen en internetbronnen: een vergelijking (paper presentation), Onderwijs Research Dagen 2022.
    • van der Eem, M. (speaker) (17-6-2022). "Dit is ook handig in mijn normale leven". Het leren beoordelen van de betrouwbaarheid van historische bronnen, Gevoelig voor geschiedenis. Betekenisgeving en interpretatie in het geschiedenisonderwijs. , Amsterdam.
    • van der Eem, M. (speaker), van Drie, J. (speaker), Brand-Gruwel, S. (speaker) & van Boxtel, C. (speaker) (1-9-2021). Evaluating the trustworthiness of (historical) sources. Designing and testing an intervention (presentation in symposium), HEIRNET.
    • van der Eem, M. (speaker), van Drie, J. (speaker), Brand-Gruwel, S. (speaker) & van Boxtel, C. (speaker) (23-8-2021). Evaluating the trustworthiness of (historical) sources. Designing and testing an intervention (paper presentation), the19th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI 2021) [online], Gothenburg.
    • van der Eem, M. (speaker), van Drie, J. (speaker), Brand-Gruwel, S. (speaker) & van Boxtel, C. (speaker) (18-8-2021). Students evaluating the trustworthiness of historical and internet sources: a comparison (paper presentation), JURE 2021.
    • van der Eem, M. (speaker) (31-8-2020). ‘I felt like a detective’ Students’ perceptions of two approaches to authentic pedagogy when teaching how to evaluate the trustworthiness of historical sources, JURE 2023, Thessaloniki.
    • van der Eem, M. (speaker) (3-9-2019). “Ik vind het wel leuk om te kunnen controleren of het nou echt zo is of niet zo is.” Betrouwbaarheid van (internet)bronnen, het ontwerpen en beoordelen van lesopdrachten., Dag van de Geschiedenisdidactiek 2019, Groningen.
    • van der Eem, M. (speaker), van Drie, J. (speaker), Brand-Gruwel, S. (speaker) & van Boxtel, C. (speaker) (10-8-2019). To trust or not to trust? Grade 9 students' evaluation of the trustworthiness of sources (poster presentation), JURE 2019 JURE (Junior researchers' pre-conference of EARLI), Aachen.
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Ancillary activities
    • Hermann Wesselink College
      docent geschiedenis
    • No ancillary activities