De UvA biedt ongeveer 124 minors aan binnen alle faculteiten. De meeste minors omvatten 30 EC en bestaan uit verplichte vakken en keuzevakken. De vakken kunnen binnen een semester gepland zijn, maar ze kunnen ook verdeeld zijn over een studiejaar. Ook als niet-UvA-student is het mogelijk om je in te schrijven voor een van onze vele minors.

Bekijk het minoraanbod A-Z en bekijk de minors per thema

Tip 1: Ontdek je interesses

Voordat je definitief een minor kiest, is het handig om te achterhalen waar je interesses liggen. Waar gaat je hart een beetje sneller van kloppen? Daarbij ben je er wellicht al tijdens je bachelor achter gekomen wat je sterke punten zijn en welke minors daar eventueel op aansluiten.

Tip 2: Bezoek de online UvA minormaand

Om je nog beter op weg te helpen, organiseert de UvA één keer per jaar een online minormaand. Tijdens deze online minormaand kom je erachter welke minor het beste bij jouw interesses en toekomst past. Ben je benieuwd naar wat je precies tijdens deze online UvA minormaand kunt verwachten? Hieronder vind je een link naar het evenement.

Bezoek onze UvA online minormaand

Tip 3: Tijd is je grootste vriend

De juiste minor uitzoeken is niet iets wat je op de een of andere dag besluit te doen en kan een aantal oriënterende uren in beslag nemen. Bekijk het gehele minoraanbod en filter indien nodig op de juiste faculteit en/of gewenste taal.

Nog een extra tip: noteer de minors waarin je geïnteresseerd bent en vergelijk deze. Streep de minors door waarin je na verloop van tijd niet meer geïnteresseerd bent. Zo werk je als het goed is uiteindelijk naar je beste keuze!

Bekijk het complete minoraanbod

Tip 4: Carrièreperspectief

Als je al van plan bent om een master te volgen na je bacheloropleiding, kan het handig zijn om een minor te kiezen die je alvast voorbereidt op je master. Ook is het in sommige gevallen mogelijk om een minor te kiezen buiten je bacheloropleiding. Verder kun je minor een mooie troef op je CV zijn en kan het je helpen je te onderscheiden tegenover andere sollicitanten. Bekijk hieronder een handige video over het kiezen van de juiste minor.

Bekijk de tips
Hulp nodig bij het kiezen?

Wij geven je drie tips om een minor te kiezen. Bekijk de korte video.

Tip 5: Maak gebruik van hulpbronnen

Naast dat je een kijkje neemt op de UvA-website, kan het ook handig zijn om te sparren met docenten, vrienden en/of studenten die in een hoger leerjaar zitten. Het kan ervoor zorgen dat je nog beter geïnformeerd wordt over wat jou precies te wachten staat tijdens je minor.

Jetske Bijdendijk | UvA loopbaanadviseur
Weet je niet welke minor je moet kiezen? Praten met een loopbaanadviseur van het UvA Student Careers Centre kan daarbij helpen.

Tot slot

Ben je nog niet helemaal overtuigd en wil je nog meer informatie lezen over het kiezen van je master? Het UvA Student Careers Centre helpt je graag met het maken van de juiste keuze. Daarnaast kun je hier een handige video bekijken van UvA Career coach Jetske, die een aantal tips deelt over hoe je de juiste minor kiest die bij je past.