Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Naam: Lili Grandiek
Leeftijd: 22
Studie: Bestuurs- en organisatiewetenschappen (B&O) aan de UU
Minor: Onderwijswetenschappen (OW) aan de UvA

'Na mijn bachelor Bestuurs- en organisatiewetenschap (B&O) had ik behoefte aan meer specialisatie. Bestuurs- en organisatiewetenschap gaf me een goede, brede basis in beleid, maar ik wilde me in mijn minor - en later ook master - graag verder ontwikkelen op het gebied van onderwijs. In de minor Onderwijswetenschappen (OW) bestudeer je hoe mensen leren én hoe je hen daarbij kan ondersteunen. Centraal staan discussies over verschillende onderwijssystemen en hoe de kwaliteit van het onderwijs verbeterd kan worden.

Tijdens de minor kregen we de opdracht om een adviesrapport te schrijven voor een onderwijsinstelling of organisatie. Elke organisatie heeft namelijk behoefte aan bijscholing van personeel om te blijven groeien en ontwikkelen. Ik werkte destijds al bij een vakbond. Aangezien ik de context goed kende én de kennis in huis had om te adviseren, besloot ik een rapport te schrijven over hoe vakbonden zich op nieuwe manieren kunnen organiseren. Hoe kunnen ze zich beter mobiliseren om aan te sluiten bij wat de nieuwe maatschappij en jongere generaties vragen? Hoe kunnen zij intern werknemers beter scholen en zo kansen pakken die zich in de buitenwereld voordoen?

Nu weet ik wat ik wil: EU-commissaris worden'

Dat rapport mocht ik uiteindelijk presenteren aan de voorzitter en het bestuur van de vakbond. Een van de toehoorders zat ook in het bestuur van een internationale vakbondsorganisatie. Ze was zo enthousiast dat zij me een week later uitnodigde om in Servië een presentatie te geven aan veertig vakbondsleiders uit tien verschillende landen. Zo is het balletje gaan rollen en uiteindelijk stond ik bijna elke maand in een ander land: Duitsland, Polen, Spanje, de Azoren.

Ik ben ervan overtuigd dat mijn presentatie mede een succes was door de tools die ik meekreeg tijdens mijn minor. De inhoud kennen is één ding, maar om mensen echt iets te leren en te bereiken, dat is weer wat anders! Bij de minor leerde ik hoe je leerlingen kunt laten groeien, maar tegelijkertijd kun je dat ook toepassen op je eigen leven. Als onderwijswetenschapper leer je dat om te groeien het belangrijk is te weten wat je wil en om zelfvertrouwen te hebben.

Intussen ben ik bezig met mijn master en heb ik een te gekke stage op de afdeling Internationaal Beleid van het ministerie van OCW: ik organiseer strategische EU-sessies voor de ministers van onderwijs Dijkgraaf en Wiersma. Ik zit nu op de perfecte plek en weet wat ik wil: EU-commissaris van Onderwijs worden! Dankzij de inzichten die ik heb opgedaan tijdens mijn minor weet ik dat alles mogelijk is.’