Ben je een onbevoegde leraar met een aanstelling op een school als eerstegraads docent? En kun je nog niet aan de lerarenopleiding beginnen, omdat je het geschiktheidsonderzoek nog moet doorlopen? Dan is deze startmodule iets voor jou.

Wat kun je verwachten?

In zes avondbijeenkomsten worden pedagogische en (vak-)didactische basistheorieën en -vaardigheden behandeld, zodat je je goed staande leert te houden voor de klas. Tussentijds werk je thuis aan opdrachten, gerelateerd aan het werk op school. De zelfstudie bedraagt zo’n 6 uur per week.

Waarom deze startmodule volgen?

• Je leert de basisvaardigheden van het lesgeven. Hierdoor zal de kwaliteit van het onderwijs dat gegeven wordt toenemen en sta je als leraar zekerder voor de klas. Het volgen van de module versnelt bovendien jouw ontwikkeling als leraar in de startfase van het leraarschap.
  • Je krijgt begeleiding in de aanloop naar het geschiktheidsonderzoek (zij-instroomassessment).
  • Het succesvol afronden van de startmodule en het geschiktheidsonderzoek (assessment) leidt tot verkorting van het eerstegraads opleidingstraject bij de Universiteit van Amsterdam (vrijstelling voor een vak).

NB: de startmodule staat ook open voor deelnemers die de lerarenopleiding aan een andere instelling wensen te vervolgen.

Praktische informatie

• Data: Zes avonden in de periode maart-juni, data in overleg met de deelnemers.
  • Locatie: Roeterseilandcampus (REC), Universiteit van Amsterdam, Nieuwe Achtergracht 166 in Amsterdam
  • Kosten: 1050 euro excl. btw

Je kunt je tot uiterlijk 14 februari 2024 voor de startmodule aanmelden.

Vragen?

Als je vragen hebt, kun je contact opnemen met Jitske van der Kooi, coördinator zij-instroom, via zib-ilo-fmg@uva.nl.

De informatie die op deze webpagina staat, vind je ook in een factsheet dat je kunt downloaden: Factsheet Startmodule ZiB (pdf).