Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Caspar Groeneveld werkte na zijn studie bij de UvA en deed daar onderzoek naar de inzet van weblectures. Nu zet hij zich bij een non-profit organisatie in voor het verspreiden van kennis over onderwijstechnologie, met een focus op implementatie. Kijken naar wat werkt, wat niet werkt en hoe de ervaring is voor mensen. Dat stond centraal bij de opleiding Psychologie. Hier is Caspar nog dagelijks mee bezig. Zijn tip? ‘Besef wat je allemaal geleerd hebt. Je hebt meer geleerd dan je denkt!'
Caspar Groeneveld

Wat doe je nu qua functie en werkzaamheden?

‘Ik werk bij de EdTech Hub. Dit is een non-profit organisatie die zich richt op het verspreiden van kennis over onderwijstechnologie, met een focus op implementatie, zodat deze kennis door overheden en organisaties optimaal gebruikt kan worden. Ook in landen met lage en middelhoge inkomens wordt namelijk veel geld verspild aan zaken waarvan we weten dat ze niet echt goed werken. We zoeken uit wat werkt en proberen die kennis bij de juiste mensen te krijgen. Ik werk nu twee jaar bij EdTech Hub als Country Lead van Kenia. Mijn werkzaamheden zijn heel uiteenlopend. Vanmorgen had ik bijvoorbeeld een bijeenkomst met UNICEF. Maar ook het presenteren op een conferentie, stukken schrijven, technische ondersteuning bij specifieke vragen en administratieve taken vallen onder mijn werkzaamheden.'

Wat heb je aan je studie Psychologie gehad? 

‘In onderwijstechnologie combineer je onderwijs en technologie. Toen ik nog bij de UvA werkte, wat ik deed tijdens en na mijn studie, heb ik gepubliceerd over de inzet van weblectures. Bij Psychologie kijk je naar wat werkt, wat niet werkt en hoe de ervaring is voor mensen. Vooral bij onderwijstechnologie kan iets in principe heel goed werken, maar in de praktijk helemaal niet. In mijn huidige werk doe ik precies dat. Ook het wetenschappelijk schrijven gebruik ik veel in mijn huidige baan.'

Wat waren je verwachtingen toen je aan Psychologie begon? 

‘Ik heb eerst een studie Engels gevolgd, maar daar miste ik het wetenschappelijke aspect. Toen ik 25 was, ben ik begonnen aan Psychologie. Ik wist toen ongeveer wel wat ik kon verwachten, zoals de focus op methodologie en statistiek.'

Nu we je toch spreken, heb je nog tips voor kersverse alumni? 

‘Besef wat je allemaal geleerd hebt, je beschikt over veel zogenaamde transferable skills. Je hebt meer geleerd dan je denkt!’