Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Roel Verlaan is een enthousiaste deelnemer aan het Meet Your Mentor programma van de UvA. Momenteel begeleidt hij zijn tweede mentee en daar komt mogelijk een derde student bij. Het mooie van het programma is volgens Roel dat je je mentee kan helpen en daarnaast als mentor ook veel leert over jezelf.
Roel Verlaan

Waarom ben je zo enthousiast over het Meet Your Mentor programma? 

‘Studenten vinden banenmarkten vaak te commercieel, dan praten ze met recruiters die een belang hebben. Het voordeel van het Meet Your Mentor-programma is dat de studenten langdurig contact hebben met hun mentor. En die heeft maar één belang: de mentee zo goed mogelijk adviseren, trainen en op weg helpen. Overigens kan de mentee zowel een bachelor als een masterstudent zijn.' 

Over Meet Your Mentor 

Meet Your Mentor ondersteunt Nederlandstalige, eerste generatie studenten met een cultureel diverse achtergrond in de overgang naar de arbeidsmarkt. Het programma koppelt hen aan een professional die ook UvA-alumnus is. De mentor zelf krijgt met de online module van Meet Your Mentor handvatten om een goede coach te worden. Meet Your Mentor wordt gefaciliteerd door het team van de Chief Diversity Officer en het CvB.

Wat is jouw meerwaarde voor de mentee? 

‘De mentee komt in de regel in een voor hem of haar onbekende wereld terecht. Ik kan adviseren over hoe je een goed cv opstelt en een heldere motivatiebrief schrijft. We doen persoonlijkheidstesten en zoeken antwoorden op vragen als: wil ik in de publieke sector werken of spreekt de private sector mij meer aan? We kijken samen naar goede en zwakke punten, bepalen wat je personal selling story is en we oefenen sollicitatievaardigheden.’ 

En als een mentee bij een startup wil werken? 

‘Startups zijn inderdaad populair. Ik werk bij Heineken, maar ik kan mentees met die wens ook helpen. Dan wil ik wel meer weten: waar komt deze voorkeur vandaan? Wil je meer vrijheid, geen rigide werkomgeving, minder procesmatig werken? Als mentor vraag ik door, zodat het voor de mentee zelf duidelijker wordt.’ 

Zet je als mentor ook je eigen netwerk in? 

‘Via mijn persoonlijke netwerk kan ik ervoor zorgen dat mijn mentee een kop koffie - of tijdens corona een digitale kop koffie - drinkt met iemand die bij een groot bedrijf werkt. Dan bereid ik als mentor met de mentee dat gesprek voor. Het gaat puur om een kennismaking. Maar als er dan een startersfunctie bij dat bedrijf vrijkomt en je hebt al een gesprek gehad met een werknemer, op je eigen initiatief, dan kan dat nét het verschil maken. Want dan ben je er al eens geweest en vragen ze aan die werknemer om advies.’ 

Wat heb je zelf geleerd van je rol als mentor? 

‘Je wordt je bewust van waar je zelf vandaan komt, van je eigen bevoorrechte positie ten opzichte van anderen. Als je uit een blank, middenklasse gezin komt met ouders die gestudeerd hebben, dan kijk je anders tegen de wereld aan als je afstudeert dan een eerste generatie student met ouders met een cultuur diverse achtergrond.’ 

Kan je een voorbeeld geven van hoe je een mentee met een cultureel diverse achtergrond hebt kunnen helpen? 

‘Als je uit een gezin komt met een Aziatische achtergrond, heb je als student in de regel met de paplepel ingegoten gekregen dat je zo snel mogelijk moet afstuderen, met zo hoog mogelijke cijfers. Als je dan op je 22ste gaat solliciteren en je hebt alleen als vakkenvuller bij Albert Heijn gewerkt, dan heeft het niet veel zin om bij McKinsey te solliciteren. Want topconsultancy-kantoren stellen extreem hoge eisen aan sollicitanten. Ik zal mijn mentee dan adviseren om geen brief naar McKinsey te sturen. Daarmee voorkom je dat ze een knauw in hun zelfvertrouwen krijgen. Het is dus ook een vaardigheid van de mentor om de mentee te laten snappen hoe het werkt om ergens binnen te komen. Dat moeten ze leren.’ 

Wat is vanuit je eigen ervaring jouw advies aan studenten? 

‘Als marketeer gebruik ik graag de pay-offs van twee grote sportmerken. Adidas: ‘Impossible is Nothing’. En Nike: ‘Just Do It’. Ik heb toen ik studeerde drie stages gedaan, op hoog niveau wedstrijden geroeid en ik had een baan van 16 tot 24 uur per week, terwijl ik voltijds studeerde. Dus wees actief, doe het gewoon. Doe die stage in een land dat je niet kent. En neem dat slecht betaalde baantje dat je een onvergetelijke werkervaring oplevert. Leer die nieuwe taal, reis veel, ontdek de wereld. Niets is onmogelijk.’