Kring Nederlands als tweede taal
Tot de jaren zestig was de Nederlandse samenleving - met uitzondering van Friesland - vrijwel volledig Nederlandstalig. De laatste decennia zijn binnen onze landsgrenzen grote groepen mensen komen wonen voor wie het Nederlands niet de moedertaal is. Om goed te kunnen functioneren is het nodig dat zij het Nederlands als tweede taal goed leren beheersen. Min of meer gelijk met de maatschappelijke ontwikkelingen is het vak Nederlands als tweede taal en meertaligheid (NT2) ontstaan.
Om het onderwijs in NT2 te verbeteren, is veel kennis nodig. Academisch geschoolden op dit gebied kunnen een belangrijke bijdrage hieraan leveren, bijvoorbeeld door de begeleiding en training van docenten NT2, advies aan diverse instellingen die NT2-onderwijs verzorgen, ontwikkeling van NT2-leermiddelen en onderzoek naar de onderwijspraktijk. Nederlands als tweede taal is een duaal programma: een academische voorbereiding op een specifiek beroep. Duale programma's duren anderhalf jaar; de praktijkperiode van een half jaar is een belangrijk onderdeel van het curriculum.
We organiseren twee keer per jaar een themabijeenkomst met interessante sprekers, een borrel en een etentje na afloop, en we hebben een Facebookpagina waarop we nieuwe ontwikkelingen signaleren en bespreken.