Op onze universiteit wordt op talloze manieren onderzoek gedaan, onderwijs gegeven en bijgedragen aan belangrijke maatschappelijke opgaven — samen in teams, met maatschappelijke partners en bedrijven. De wetenschap floreert door diversiteit in talent en samenwerking, daarvoor hebben we een breed palet aan talenten nodig. Maar komt die veelzijdigheid wel voldoende naar voren in de criteria en het beleid die we hanteren voor het aantrekken van mensen en de vormgeving van hun carrières?
Excelleren in de wetenschap kent verschillende vormen; wetenschappelijke carrières kunnen accenten hebben en zich op diverse manieren ontwikkelen binnen een breed spectrum van academische taken. Daarom verschuift de focus van een (soms eenzijdige) nadruk op publicaties naar een bredere waardering van talenten op alle dimensies van het academisch werk. De loopbaanontwikkeling van wetenschappers staat hierbij centraal. Wetenschappers geven hun loopbaan vorm binnen de domeinen onderwijs, onderzoek en organisatie, zowel als individu, als teamlid, als universitair medewerker en als onderdeel van de maatschappij. met differentiatie van loopbaanpaden geven we wetenschappers meer zeggenschap over hun eigen carrière. Zij krijgen de ruimte om zich op verschillende kerntaken te profileren of om zich juist in één kerntaak te specialiseren. Het accent kan gedurende een loopbaan worden verlegd.
Dit proces, inzichtelijk gemaakt in/met/door de loopbanenradar (afbeelding 1), is nog volop in ontwikkeling. Carrières kunnen verschillend verlopen, van meanderend tot meer rechtlijnig. Met een ontwerpaanpak werken we aan het mogelijk maken van die diversiteit in loopbaanpaden met accenten in onderwijswerk, onderzoekswerk, bestuurlijk werk, impact-georiënteerd werk.
We gebruiken bij alle initiatieven en ontwerpsessies die momenteel worden georganiseerd de loopbanenradar als verbindend element.
Deze transitie vraagt om een fundamentele verandering in zowel beleid als cultuur. Dit vereist zowel nieuwe criteria en structuren als een verandering in mindset binnen de academische gemeenschap. We zetten in op:
Voor de faculteiten staan de volgende thema’s op de agenda:
Huub Dijstelbloem, hoogleraar Filosofie van wetenschap, techniek en politiek en wetenschappelijk directeur van het Institute for Advanced Study (IAS), is voorzitter Erkennen en Waarderen bij de UvA. In totaal vormen tien ambassadeurs samen met de voorzitter en de projectleider(s) de UvA-commissie Erkennen & Waarderen. De commissie adviseert het bestuur en de projectorganisatie en richt zich op het voeren van het gesprek over Erkennen & Waarderen en het stimuleren en ondersteunen van het veranderproces binnen de faculteiten.
Wil je meer weten over Erkennen & Waarderen of meedenken over de verdere invulling binnen de UvA? We nodigen medewerkers uit zich te verdiepen in dit thema en hun ideeën te delen. Heb je vragen, suggesties of wil je betrokken worden bij vervolgstappen? Stuur dan een e-mail naar erkennenwaarderen@uva.nl.