De UvA hecht aan een onderwijsbeleid dat is gericht op ontplooiing van aanwezig talent en dat oog heeft voor de toegankelijkheid van de universiteit. Daarom biedt de UvA diverse schakelprogramma’s aan. Met een schakelprogramma kunnen aankomend studenten met een beperkte deficiëntie tot de vereiste voorkennis om een master te starten, deze deficiëntie binnen een jaar bijspijkeren. Schakelprogramma’s bieden op die manier studenten de kans om een universitaire masteropleiding te volgen, in aansluiting op hun hbo-opleiding of een wo-opleiding die niet naadloos aansluit.
Daarnaast investeert de UvA in schakelprogramma’s omdat deze de diversiteit van de studentenpopulatie ten goede komen. Schakelprogramma’s zorgen voor meer instroom in de master van studenten uit bij de UvA ondervertegenwoordigde groepen, schakelprogramma’s zorgen voor samenkomst van diverse disciplines en schakelprogramma’s verwelkomen studenten uit het hbo en vanuit een werkomgeving die (complementaire) ervaring meebrengen uit de praktijk. De UvA zet daarom in op het versterken en uitbreiden van kwalitatief sterke schakelprogramma’s.
In 2018 is het beleidskader Adviesrapport werkgroep Schakelbeleid opgesteld met richtlijnen voor het vormgeven van schakelonderwijs binnen de UvA. Dit betreft de randvoorwaarden, inrichting en financiering van schakelprogramma’s.
In 2022 evalueerde een werkgroep het in 2018 opgestelde beleidskader. In het Eindrapport Evaluatie Schakelbeleid is te lezen dat de beleidsaanbevelingen grotendeels succesvol geïmplementeerd zijn en dat het huidige schakelaanbod voldoet aan de destijds gestelde randvoorwaarden. Op een aantal vlakken is nog verbetering wenselijk en hier zal de UvA dan ook aandacht aan besteden.