De Centrale Ondernemingsraad (COR) is bezorgd over een dreigende tweespalt in de organisatie en zoekt samen met de UvA gemeenschap naar een oplossing.

Na de ook voor de COR onverwachte ontruiming van het Maagdenhuis afgelopen zaterdag, heeft de raad het College van Bestuur (CvB) om uitleg gevraagd. Maandagmiddag 13 april schetste het CvB de COR de gang van zaken van eind vorige week, na het afwijzen van een onderhandelingsresultaat door de Maagdenhuisbezetters op woensdagochtend 8 april en de daarop volgende toezegging op donderdag 9 april van de bezetters dat ze het pand op maandag 13 april om 12 uur vrijwillig zouden verlaten.

De COR heeft vooral proberen te achterhalen of ontruiming inderdaad onvermijdelijk was en welke pogingen het CvB heeft gedaan (vooral na de toezegging van donderdag) om het wetenschapsfestival op veilige wijze te laten doorgaan, als niet in het Maagdenhuis dan op een andere locatie. Ook begrijpt de COR niet hoe het kan dat iedereen het weekend inging met de gedachte dat ontruiming op zijn vroegst na het weekend zou plaatsvinden.

De COR constateert dat er nu een tweespalt in de organisatie dreigt te ontstaan van voor- en tegenstanders van de door het CvB gevolgde werkwijze. De raad beraadt zich op wat nu voor de UvA als geheel het beste is en spreekt daarover met allerlei partijen. Vanavond, donderdag 16 april, organiseert de COR samen met de Centrale Studentenraad (CSR) daartoe een hoorzitting voor UvA personeel en studenten. Vrijdag 17 april heeft de COR intern beraad en overlegt hij samen met de CSR met de Raad van Toezicht. Daarna komt de COR met zijn standpunt en mogelijke oplossing naar buiten.